Sökning: "kvalitativ kunskapssyn"

Visar resultat 6 - 10 av 216 uppsatser innehållade orden kvalitativ kunskapssyn.

  1. 6. Revisionsbyråernas granskning av hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om hur revisorer försäkrar om en tillförlitlig hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Narin Keredeqi; Yousif Samarji; [2023]
    Nyckelord :Sustainability raporting; corporate social responsibility CSR ; legitimacy theory; greenwashing; audit; sustainability review.; Hållbarhetsrapportering; företagens sociala ansvar CSR ; legitimitetsteori; greenwashing; revision och hållbarhetsgranskning.;

    Sammanfattning : Title: Audit firms' review of sustainability reports: A qualitative study of how auditors ensure a reliable sustainability report Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration Authors: Narin Keredeqi & Yousif Samarji Supervisor: Jean Claude Mutiganda  Aim: Sustainability reporting is a relatively new concept for organizations, the non-monetary report includes the companies' work and performance with regard to social and sustainable responsibility. The study aims to gain an increased understanding of the auditor's role in auditing sustainability reports, as well as how auditors ensure that the information in the content is correct. LÄS MER

  2. 7. ”Om religionerna inte släppt fram vetenskapen, hur hade samhället sett ut då?” : En kvalitativ intervjustudie om religionskunskapslärares tankar, åsikter och didaktiska ställningstaganden gällande religion och vetenskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Kristiansson; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap; didaktik; vetenskap; kunskap; sanningsrelativism; religionskunskapslärare;

    Sammanfattning : En oro för en utbredd sanningsrelativism bland lärare uttrycks från vissa håll. Det övergripande syftet med denna uppsats är att pröva denna oro. LÄS MER

  3. 8. Relativ energibrist inom idrotten och coachenskunskap, roll och ansvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Carin Hamnlund; [2023]
    Nyckelord :Relative energy deficiency; eating disorder; disorded eating; elite coach; knowledge; role and responibility; Relativ energibrist inom idrotten; ätstörning; stört ätbeteende; elitcoach; kunskap; roll och ansvar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Relativ energibrist, att gå med energiunderskott över tid, är en realitet inom idrotten och det är också starkt kopplat till ätstörningar och stört ätbeteende. Forskningen pekar på att coacherna, på grund av sin närhet till de aktiva, är i en bra position för att upptäcka och agera på symptom på relativ energibrist, ätstörningar och stört ätbeteende. LÄS MER

  4. 9. Tillgängligheten i de yngsta barnens estetiska skapande inom Reggio Emilia filosofin : En kvalitativ och kvantitativ studie av framgångsfaktorer och begränsningar för tillgänglighet i lärmiljöer, lärresurser och lärmaterial.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Sundling; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; lärmaterial; lärresurser; skapande; tillgänglighet; förskolans yngre barn; ateljé och Reggio Emilia;

    Sammanfattning : En kvalitativ och kvantitativ studie som utgår från observation, intervju och enkät. Studien ämnar svara på lärmiljö, lärmaterial och lärresursers framgångsfaktorer och begränsningar för tillgängligheten av estetiskt skapande för de yngre barnen (1–3 år) på förskolor inspirerade av Reggio Emilia filosofin. LÄS MER

  5. 10. "Den fysiska miljön är egentligen allting" : En kvalitativ studie om den fysiska lärmiljön inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Fällström Friebe; Johanna Lind; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk lärmiljö inomhus; Intra-aktivt perspektiv;

    Sammanfattning : Den fysiska lärmiljön inomhus lyfts fram som viktig i de styrdokument som förskollärare ska förhålla sig till. Det framkommer dock inte hur miljön ska organiseras för att på bästa sätt leda till utveckling och lärande hos barnen. LÄS MER