Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mörkt kulturarv, platskänsla och minnesmärken : en kvalitativ studie om Drottninggatans platskänsla efter terrordådet 2017 utifrån nyhetsmedias perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Wilma Wallberg; [2023]
    Nyckelord :Kulturarv; Platskänsla; Minnesmärken; Terrordåd; Nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att öka förståelsen för hur en hemsk händelse som ett terrordåd kan påverka platskänslor för en plats som genom dådet blir en plats som kan förknippas med ett mörkt kulturarv. Uppsatsen studerar detta utifrån hur nyhetsmedia skriver om uppfattningarna om platsen Drottninggatan och vad för upplevelser människor har på platsen samt hur terrordådet blir ihågkommet. LÄS MER

  2. 2. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  3. 3. Länge leve hjälten!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Andersson; Jakob Enander; Moa Tornestig; [2021]
    Nyckelord :Populärkultur; Porträttering; Heroiskt Ledarskap; Coachande Ledarskap; Ledarskapsideal; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Länge leve hjälten! Porträttering av framgångsrika tränare i dokumentären dokumentären The Playbook Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Jennifer Andersson, Jakob Enander, Moa Tornestig Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Populärkultur, Porträttering, Heroiskt Ledarskap, Coachande Ledarskap, Ledarskapsideal Forskningsfråga: Hur porträtteras framgångsrika tränare i idrottsvärlden i dokumentären The Playbook? Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka föreställningar om ledarskap som synliggörs i populärkultur genom en analys av dokumentären The Playbook. Vidare ämnar studien att tydliggöra hur konstruktionen av idrottsledare relaterar till den teoretiska utvecklingen av vad en ledare bör vara med fokus på heroiska och postheroiska synsätt. LÄS MER

  4. 4. Gangsterrap & Postmodern Moralpanik : En kvalitativ medieanalys av svensk gangsterrap-debatt

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Neneh Manner; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Opinion och attityd i ungersk press – Appraisal och tecken på en ”Populist Stance”?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Olof Karnell; [2020]
    Nyckelord :Hungary; Media Analysis; Populism; Textual Analysis; Systemic Functional Linguistics; Appraisal Theory; Ungern; Medieanalys; Populism; Textanalys; Systemisk funktionell grammatik; Appraisal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa de medel som författare av journalistisk text använder för att förmedla attityd, förhandla argumenterbarheten för sina åsikter och förhålla sig till andra(s) externa positioner och åsikter. Den teoretiska basen utgörs av appraisalteorin (Martin och White 2005) och den interpersonella metafunktionen i den systemisk funktionella grammatiken (Halliday 2014). LÄS MER