Sökning: "kvalitativ metod Malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 853 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod Malmö högskola.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av patienter med psykisk ohälsa inom somatisk vård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Emma Svensson; Amanda Tufvesson; [2023]
    Nyckelord :experiences; mental illness; nurses; person centered care; somatic care; erfarenheter; personcentrerad vård; psykisk ohälsa; sjuksköterskor; somatisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter som lider av psykisk ohälsa blir allt fler samtidigt som den grundutbildade sjuksköterskan erfar att de är dåligt rustade i mötet med denna patientgrupp. Den grundutbildade sjuksköterskan möter inte bara denna patientgrupp inom psykiatrisk vård utan även på somatiska avdelningar. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelser av att leva med nyupptäckt diabetes typ 2 : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Alina Egerstad; Katarzyna Nordin; [2023]
    Nyckelord :Litteraturstudie; Livsstilsförändringar; Nydiagnostiserad diabetes typ 2; Patienter; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes är en av de stora folksjukdomarna i världen. Över 500 000 personer har diabetes i Sverige idag. Cirka 90 procent har typ 2-diabetes, dvs cirka 4-5 % av befolkningen i Sverige har diabetes typ 2.  Syfte: Litteraturstudiens syfte var att belysa patienters upplevelser av att leva med nyupptäckt diabetes typ 2. LÄS MER

  3. 3. "Man hinner inte så mycket på tre terminer" : Årskurs 9-elevers tankar om vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Primary school; Interventions; Study and career choices; Guidance; Grade 9 students; Grundskola; Insatser; Studie- och yrkesval; Vid vägledning; Årskurs 9-elever;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om att lyfta fram årskurs 9-elevers syn på vägledning under sin tid i grundskolan. I skollagen står det att elever i alla skolformer utom förskolan och förskoleklass ska ha tillgång till personal med sådan kompetens att deras behov av vägledning inför val av framtida utbildnings- och yrkesverksamhet kan tillgodoses. LÄS MER

  4. 4. Sociala mediers inverkan vid ungdomars karriärval : - En studie om två fokusgrupper och deras upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Majja Frisk; Evelina Snellman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala omgivningsfaktorer är en central del i konstruktionen av individens karriäridentitet. Sociala medier kan idag ses som en sådan faktor då ungdomar spenderar mycket tid online på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Zooma in på vägledning : Går det att gräva med en digital spade?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jacob Blickander; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; digital vägledning; grävande samtalsmetodik; empatiskt samtalsklimat; relationsskapande processer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur de studie- och yrkesvägledare som är aktiva inom högskola, universitet och vuxenutbildning upplever att de grävande, samt de relationsskapande processerna fungerar under ett vägledningssamtal som sker på distans via digitala plattformar jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal. De frågeställningar som ämnar besvara studiens syfte är: Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att den grävande samtalsmetodiken i ett vägledningssamtal fungerar när det sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att det fungerar att skapa ett empatiskt samtalsklimat i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; samt Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att relationsskapandet mellan studie- och yrkesvägledaren och den sökande fungerar i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal? Problemformuleringen grundar sig i att digital vägledning historiskt sett använts mer till att förmedla information snarare än att förmedla valkompetens. LÄS MER