Sökning: "kvalitativ metod diskussion dyslexi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod diskussion dyslexi.

  1. 1. "Lugn och ro och lite tålamod. Vi fixar det". Tre livsberättelser om läsning i skolans värld

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Klintberg; [2012-10-03]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att ur ett livsvärldsperspektiv undersöka hur tre elever med lässvårigheter/dyslexi upplever skolan och sina studier. Studien vill även ta reda på hur eleverna ser på stödinsatser och vilka behov av dessa de anser sig ha. LÄS MER

  2. 2. Att ha barn med dyslexi i klassrummet : En kvalitativ studie om hur några utvalda pedagoger arbetar med dyslexi

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Madelene Hollsten; [2008]
    Nyckelord :Dyslexi; samarbete; hjälpmedel; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare och specialpedagoger arbetar med dyslexi. De forskningsfrågor som jag hade var: Hur hanterar lärare barn med dyslexi? Hur fungerar samarbetet mellan lärare – specialpedagoger och specialpedagoger – lärare? Vem på skolan bestämmer vilka barn det är som ska gå till specialpedagog? Jag valde att använda mig av semistrukturerade intervjuer med lärare och specialpedagoger som metod. LÄS MER

  3. 3. Att kunna läsa lika bra som alla andra : elevers uppfattning av kompensatoriska läshjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Agneta Gustafsson; Inger Jaensson; [2006]
    Nyckelord :Kompenserande läshjälpmedel; datorstödd undervisning; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; motivation; självbild;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med uppsatsen var att jämföra elevers uppfattningar av att använda kompenserande läshjälpmedel med de teorier som finns kring läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Metod Metoden som använts är kvalitativ med intervjuer med halvstrukturerad uppläggning. LÄS MER