Sökning: "kvalitativ metod diskussion skola"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod diskussion skola.

  1. 1. Sjuksköterskans upplevelse av att vara nyutexaminerad : Transitionen mellan studier och arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Bengtsson Konrad; Eric Persson; [2023]
    Nyckelord :Nyutexaminerad Sjuksköterska; Transition; Litteraturöversikt; New Gratuate; Nurse; Experience;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Efter tre år av studier kan studenten titulera sig som legitimerad sjuksköterska. För den nyutexaminerade sjuksköterskan väntar många utmaningar, dessa kan vara positiva men också upplevas svåra. LÄS MER

  2. 2. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar i gymnasieskolor med överrepresentation av elever i svårigheter : En kvalitativ intervjustudie om lärarens upplevelser vid implementering av extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bladimir Rodrigo Carrasco Castro; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; gymnasielärare; policy enactment; kvalitativ intervju; tematisk analys; elever i svårigheter;

    Sammanfattning : Extra anpassningar måste erbjudas och utvärderas för att bemöta elevers olika behov i Sverige. Tidigare forskning visar däremot att kunskap är begränsad om hur extra anpassningar implementeras, utvärderas och upplevs av gymnasielärare i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Vikten av prao i grundskolan. : Det kostar att inte investera i ungas valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Winberg; Josefin Krans; [2022]
    Nyckelord :Prao; samordning; samverkan; valkompetens; vid vägledning;

    Sammanfattning : Huvudmännens ansvar för organisering av prao och den vida vägledning i grundskola har förtydligats i och med att prao gjordes till obligatorium 2018. Syfte med prao och vid vägledning är att ge elever på grundskolan verktyg för att kunna göra väl underbyggda val till ett framtida studie- och yrkesliv. LÄS MER

  5. 5. Länge leve det moderna språket : En undersökning om elevers motivation och avhopp i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Pianetti; [2022]
    Nyckelord :discontinue studies; modern languages; L3 motivation;

    Sammanfattning : Moderna språk är oftast lågt prioriterade i dagens skola av både elever och av personalen, trots att mycket i samhällsutvecklingen idag pekar på att det blir en allt mer eftertraktad egenskap att kunna behärska flera språk. Lärarnas riksförbund har pååekat detta dilemma i en rapport om moderna språk som gjordes i 2016. LÄS MER