Sökning: "kvalitativ metod etnografisk"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod etnografisk.

  1. 1. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  2. 2. Den vårdande relationen : En meta-etnografisk belysning av den vårdande relationen vid PTSD ur sjuksköterskans och patientens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Julia Hasselqvist; Rickard Andreasson Soleby; [2023]
    Nyckelord :PTSD; nursing; relationship; nurse; patient; PTSD; omvårdnad; relation; sjuksköterska; patient;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla människor har rätt till en god vård och hälsa på lika villkor. Omkring 6% av den svenska befolkningen har diagnostiserats med posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och liknande siffror rapporteras från USA och Storbritannien. LÄS MER

  3. 3. Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Curtis; Arild Höines; [2022-03-15]
    Nyckelord :Digital lek; inneslutning; uteslutning; relationsarbete; sociala svårigheter; gruppkonstellationer; socialisation; kamratkulturer; tillträdesstrategier; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital lek”?, “På vilket sätt sker inneslutande och uteslutande i digital lek”?, samt “Vad karakteriserar elevers allianser i digital lek”? Examensarbetet har haft Corsaros (1979) tillträdesstrategier som utgångspunkt i analysen, men har också inspirerats av Blidings (2004) studie om inne- och uteslutning, samt Dahls (2011) studier om allianser i lek. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors upplevelser av sin sexualitet under och efter klimakteriet : En kvalitativ metasyntes

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Charlotte Andersson; Caroline Rockmyr; [2022]
    Nyckelord :Climacteric; menopause; sexuality; women’s experience; Klimakteriet; kvinnors upplevelser; menopause; sexualitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla människor i alla åldrar har rätt till att uppnå god hälsa och välbefinnande. Sexualitet beskrivs som en central aspekt för kvinnor i klimakteriet då god sexuell hälsa kan öka kvinnors livskvalité. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation, mer än bara ord : En kvalitativ studie om hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Närvaro; dialog; förskollärare; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barnen. Studien innefattade en kvalitativ forskningsansats med en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. Studien bygger på en mikro-etnografisk studie där både observationer och samtal med förskollärare har genomförts. LÄS MER