Sökning: "kvalitativ metod fenomenologisk ansats fokusgrupper"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod fenomenologisk ansats fokusgrupper.

  1. 1. ”All lek är lärande om man reflekterar över det” : En kvalitativ studie om hur lek kan fungera som metod i den naturvetenskapliga undervisningen i årskurs 1-2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Forsberg; [2019]
    Nyckelord :lärande lek; lek i skolan; lek som undervisningsmetod; lek i skolans tidigare år;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur lek kan fungera som metod under den naturvetenskapligaundervisningen för elever i årskurs 1-2. Studien är kvalitativ ochutgår från en fenomenologisk ansats där den enskilda individens syn på lek undersöks. LÄS MER

  2. 2. Må bra i skolan : Högstadieelevers föreställningar och förslag på förbättringar gällande hälsa i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Malin Ibeh; Albina Imsirovic; Linda Rosengren; [2009]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande; skolmiljö; KASAM;

    Sammanfattning : SYFTET: Syftet med denna uppsats är att undersöka högstadieelevers föreställningar om hälsa i skolan. Vi kommer att besvara följande frågeformuleringar: Hur upplever elever sin skolmiljö ur ett hälsoperspektiv? Vad är det som gör att eleverna mår bra i skolan/Vad upplever eleverna själva som viktiga hälsobestämmande faktorer? Hur ser nuläget ut och hur skulle ett önskat läge kunna se ut? METOD: I denna undersökning har vi använt oss utav kvalitativ intervjumetod med en fenomenologisk ansats. LÄS MER