Sökning: "kvalitativ metod film"

Visar resultat 16 - 20 av 111 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod film.

  1. 16. Estetiska lärprocesser i svenskklassrummet på högstadiet : Lärares uppfattningar om estetiska lärprocesser i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ann Isaksson; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetik; högstadielärare; svenskämnet; meningsskapande;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattning av estetiska lärprocesser i svenskämnet. Syftet med den här studien är att ta reda på hur kunskapen om estetiska lärprocesser i svenskämnet ser ut hos högstadielärare samt få en inblick i hur svensklärare arbetar med dem i klassrummet. LÄS MER

  2. 17. DET MÅSTE INTE HANDLA OM FUNKTIONSHINDER - En kvalitativ innehållsanalys av stereotypa sociala representationer av fysiska funktionshinder i film.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Eidenvall; [2021-03-04]
    Nyckelord :Funktionshinder; funktionsnedsättning; stereotyper; förankring objektifiering; gestaltning; film; sociala representationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att analysera stereotypa sociala representationer av funktionshinder i långfilmer där en fysiskt funktionshindrad karaktär har en huvudroll. Teori: Stereotypteori; social representationsteori Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Filmer; The Fundamentals of Caring, Me before You, Soul Surfer, Christmas Ever After. LÄS MER

  3. 18. Spelfilm - nytta eller nöje? : – En studie om hur gymnasielärare använder och ser på spelfilm som ett pedagogiskt medel i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Patrik Gauria; [2021]
    Nyckelord :Spelfilm; Pedagogiskt medel; Svenskundervisningen; Det vidgade textbegreppet; Gymnasielärare;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka vilken inställning fyra gymnasielärare i svenska har till spelfilm. Vidare ämnar arbetet beskriva hur och varför gymnasielärarna använder spelfilm som ett pedagogiskt verktyg i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 19. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER

  5. 20. Barns strategier och tillvägagångssätt för att lösa matematiska problemuppgifter : kvalitativ studie i förskolan med fokus på barns samarbete, samspel och problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Ekdahl; Jill Åbrodd; [2021]
    Nyckelord :Mathematic; problem solving; preschool; children; cooperation; matematic activities;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur barn i förskolan genom problemlösning tar sig an olika problemuppgifter.  I denna studie har barnens perspektiv intagits genom att deras resonemang, tillvägagångssätt och samarbete lyfts fram. LÄS MER