Sökning: "kvalitativ metod målinriktat urval"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod målinriktat urval.

  1. 1. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap i förändring : En kvalitativ studie om hur ledarskap och psykosocial arbetsmiljö förändrats till följd av Covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Karlström; Elin Frisendahl; [2023]
    Nyckelord :remote work; work from home; teleworking; leadership; transactional leadership; situational leadership; transformational leadership; leadership styles; distant leadership; organization; distance; work-life-balance; flexible working; organizational culture; well- being; psychological; crisis leadership; collaboration; homeworking; work psychology; quality of working life; job effectiveness och management styles; ledarskap; distansledarskap; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; transformativt ledarskap; psykosocial arbetsmiljö; social arbetsmiljö; organisation; organisationskultur; distans;

    Sammanfattning : Introduktion: Pandemin och dess konsekvenser innebar flera år av utmaningar på alla nivåer i samhället. Det var särskilt utmanande för ledare att styra sin organisation i rätt riktning då framtiden var oviss och förändringen var oundviklig. Ledarskap påverkas av flera faktorer, varav en avgörande faktor är kontexten. LÄS MER

  3. 3. Vilken betydelse har organiserad idrott för gymnasieungdomar i årskurs 2 och 3?

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Gudmundson; Jim Stahre; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna intervjustudie är att undersöka den organiserade idrottens betydelse för idrottande ungdomar i årskurs 2 och 3 i gymnasiet. Studien undersöker vad som motiverar ungdomarna till att idrotta på fritiden. LÄS MER

  4. 4. Fotbollsföreningars inflytande på den nationella idrottsutbildningen : En kvalitativ studie som undersöker hur personer inom NIU ser på fotbollsföreningars inflytande

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Alexander Ababai; Martin Mild; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur personer som är verksamma inom NIU positionerar sig till verksamhetens urval- och antagningsprocess i relation till elitföreningars påverkan. Vidare kommer denna studie handla om att skapa bättre förståelse kring området genom tre forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande undervisning i förskolans praktik : En kvalitativ studie om hur förskollärare motiverar arbetet med barns behov vid samling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Ekström; Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; samling; samspel; proximal utvecklingszon; redskap; mediering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring hur förskollärare uppfattar arbetet med inkluderande undervisning utifrån barns behov vid samlingssituationer i förskolan. De två tillhörande frågeställningarna är hur förskollärare motiverar begreppet inkluderande undervisning utifrån kvalitet samt hur de beskriver arbetet med inkluderande undervisning i samlingssituationer. LÄS MER