Sökning: "kvalitativ metod studie autism"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod studie autism.

  1. 1. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  2. 2. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Karlsson-Fridh; Nittmark Maria; [2024]
    Nyckelord :Autism; flickor; elever; skola; stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Barn med autismspektrumtillstånd, föräldrars erfarenheter och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Martina Tajani; [2024]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder ASD ; children; parents; experiences; challenges; Autismspektrumtillstånd AST ; barn; föräldrar; upplevelser; utmaningar;

    Sammanfattning : Introduktion: Autismspektrumtillstånd (AST) är en komplex neurologisk funktionsnedsättning som börjar tidigt i livet, under spädbarnsåldern eller i barndomen. De största utmaningarna för individer med AST ligger inom områden för social interaktion och kommunikation med andra människor, samt repetitivt beteendemönster. LÄS MER

  4. 4. Hur kan arbetsterapeuter skapa en mer tillgänglig lärmiljö för elever med autism i grundskolan?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Elin von Wowern; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Autism; Lärmiljö; Grundskola; Tillgänglighet.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The learning environment in elementary school is not adjusted for students with autism, putting high demands on abilities generally affected in autism spectrum disorder. Previous research focuses on students’ behavior and sensory-based interventions but there are few studies on how to make the learning environment accessible for students with autism. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter hos föräldrar till barn med autism gällande bemötande från vårdpersonal - En litteratutöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Naimo Hassan Omar; Valentina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Autism; Literature review; Nursing; Caring Science; Parents´ Experiences; Autism; Föräldrars Erfarenheter; Litteraturöversikt; Omvårdnad; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet barn med autism inom hälso- och sjukvård har ökat under senare decennier. Föräldrar till barn med autism söker, likt föräldrar till barn utan autism, hälso- och sjukvård, av andra skäl än autism. Dessa kan således träffa sjuksköterskor längs hela vårdkedjan. LÄS MER