Sökning: "kvalitativ metod stukát"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod stukát.

  1. 1. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  2. 2. Att vara med. En studie om 3 förskollärares tankar om språkets och musikens betydelse för arbetet med inkludering och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Aparna Andersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Språk, musik, delaktighet, inkludering Abstrakt Syfte Syftet med min studie är att genom intervjuer med tre erfarna förskollärare undersöka hur de använder språk och musik i verksamheten på förskolan, och om det kan kopplas till arbetet med delaktighet och inkludering. Teori Det sociokulturella perspektivet är min teoretiska referensram. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Demén; Elisabeth Wahlberg; [2016-02-22]
    Nyckelord :Bemötande; barnsyn; problemskapande beteende; normer;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt kontra ett onormalt sätt att bete sig. Frågeställningar 1. LÄS MER

  4. 4. Speciallärarnas tankar kring övergången från gymnasiesärskolan till Daglig verksamhet. En intervjustudie med sju pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Eldemyr; [2015-10-08]
    Nyckelord :grav utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; Individuella programmet; daglig verksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur sju speciallärare uppfattar överlämnandeprocesser av elever till Daglig verksamhet under sista året i gymnasiesärskolans individuella program. Teori: Studien har en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 5. Arbetsro i skolan – När? Var? Hur? : En kvalitativ undersökning av när arbetsron är som bäst samt dess förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Lauridsen; [2015]
    Nyckelord :Klassrumssituationen; arbetsro; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur man skapar den bästa arbetsron i klassrummet verkar ständigt vara ett återkommande problem ute på skolorna. Vissa lektioner är bättre än andra och detta kanske inte alltid går att styra över. LÄS MER