Sökning: "kvalitativ metod textanalys elev"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod textanalys elev.

  1. 1. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Citizenship Education; civics; grades 4–6; Läromedel; demokratiuppdraget; samhällskunskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER

  2. 2. ”Behandla mig som normalt, bara” : En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Ejeholt; Anna Tideman Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :treatment; relationships; relationship skills; didactics; language disorder; dld; study motivation; Bemötande; relationer; relationskompetens; didaktik; språkstörning; studiemotivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ejeholt och Tideman, Marcus och Anna (2022). ”Behandla mig som normalt, bara/ just treat me as normal”. En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation/ a qualitative study with a focus on relationships, didactics and study motivation. LÄS MER

  3. 3. En analys av nyanlända elevers läroböcker i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ibrahim Rusul; Khatoun-Neama Avin; [2020]
    Nyckelord :Nyanländ elev; läromedel; multimodalitet; illustration; sociokulturella;

    Sammanfattning : Nyanlända elever har olika erfarenheter och kunskaper när de börjar skolan i Sverige. Det är viktigt att lärarna får en uppfattning om elevernas förkunskaper för att på så sätt stötta deras kunskapsutveckling (Nilsson & Bunar, 2016, s. 400). LÄS MER

  4. 4. Handlingsplaner för särskilt begåvade elever : utifrån ett inkluderingsperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Klintin Toll; Elisabeth Lund; [2020]
    Nyckelord :inkludering; handlingsplan; särskilt begåvad; särbegåvad; i access; talented; gifted; matematik; differentiering; berikning; acceleration; lärare; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur sex kommuners handlingsplaner för särskilt begåvade elever framskrivs för att identifiera, bemöta, stimulera, utmana och inkludera särskilt begåvade elever i matematikundervisningen. Målet är att svara på om och i så fall hur särskilt begåvade elever identifieras, bemöts, stimuleras, utmanas och inkluderas utifrån handlingsplanerna och hur lärare och speciallärare använder handlingsplanerna för att få särskilt begåvade elever inkluderade. LÄS MER

  5. 5. Kärnfamilj eller stjärnfamilj? : - En analys av Nina Ljungbergs Mina föräldrar skall skiljas och Eva Staafs Pang Poff Pavlo och hur de kan stotta barn som ar med om skilsmassor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Carlberg; [2019]
    Nyckelord :Skilsmässa; känslor; barnlitteratur; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Varje ar drabbas cirka 50000 barn av att deras foraldrar skiljer sig. Tillsammans med det uppfostringsuppdrag vi har i skolan bar vi pa ansvar att ge eleverna de kompetenser och det stod de behover vid eventuella kriser. I uppsatsen analyseras Nina Ljungbergs Mina föräldrar skall skiljas samt Eva Staafs Pang Poff Pavlo. LÄS MER