Sökning: "kvalitativ metod"

Visar resultat 1 - 5 av 20859 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod.

  1. 1. Öar av kollegialitet - En kvalitativ studie om kollegiala arbets- och styrformer

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Torbjörn Brandhill; [2020-03-17]
    Nyckelord :Kollegialitet; Kollegial granskning; Kollegialt ledarskap; Kunskap; Kompetens; Styrform; Arbetsform;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera hur kollegiala arbetssätt och kollegial styrning kommer till uttryck i organisationer som är toppstyrda och mångprofessionella, det vill säga professionellt heterogena, och som således inte omedelbart förknippas med kollegiala styrformer.Teori: Uppsatsens använder sig av kollegialitet som styrform som teori. LÄS MER

  2. 2. KONFLIKTPOTENTIAL OCH AGILA ARBETSSÄTT

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Mikael Tengroth; [2020-03-09]
    Nyckelord :konfliktpotential; agil; konflikthantering; självstyrande grupper; scrum;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att bidra till kunskapen om de specifika förutsättningarna för konfliktförebyggande arbete i agila organisationer. Mer specifikt syftar min undersökning till att belysa konfliktpotentialen i agila arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mirila Bardakji; Koshe Mahmod; [2020-03-09]
    Nyckelord :multikulturalism; patriarkalism; sociokulturalism; könsroller och genus; värdering; familj; identitet och multietnicitet; uppfostran;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. LÄS MER

  4. 4. Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnéa Mattsson; Jeanette Beckman; [2020-03-04]
    Nyckelord :beteendeproblem; lärare; specialpedagogik; systemteori; socialkonstruktionism; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. LÄS MER

  5. 5. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER