Sökning: "kvalitativ motivation elever"

Visar resultat 1 - 5 av 954 uppsatser innehållade orden kvalitativ motivation elever.

  1. 1. Ambitious minds, unique challenges : En djupdykning i lärarnas värld – En kvalitativ studie om att navigera utmaningar och motivation hos högpresterande elever i engelska på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Loubna Kannanni; [2024]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; alternativa undervisningsmetoder; motivation; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Uppmaningen här understryker vikten av att rättvist beakta de individuella behoven och förutsättningarna för elever i svenska skolor, i enlighet med (Lgr 11). Det innebär att högpresterande elever har rätt till en utbildning som är skräddarsydd efter deras kapacitet. LÄS MER

  2. 2. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Svensson; Edvin Ramos Lundin; [2024]
    Nyckelord :Salutogenic theory; Sense of Coherence; teachers; teacher attrition; teacher retention.; Salutogen teori; Känsla av Sammanhang; lärare; läraravgångar; behålla lärare.;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER

  3. 3. Tävling i undervisningen: En nyckel till motivation eller potentiell exkludering? : en kvalitativ studie om tävlingsmoment i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :August Frisk Lindahl; Björn Idh; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt lärare i idrott och hälsa anser att undervisningen påverkar elevernas uppfattning av tävling och hur denna uppfattning kan variera beroende på tidigare erfarenheter.   -       Hur arbetar lärare i ämnet idrott och hälsa med tävling som ett medel för elevernas kunskapsutveckling?  -       På vilket sätt anser lärare i ämnet idrott och hälsa att tävlingsmoment i undervisningen påverkar elevernas motivation till att delta?  Teori och metod Studien utgick från ett teoretiskt ramverk som inkluderar begreppet habitus från Pierre Bourdieus sociala verktygslåda samt Engströms praktiker och logiker. LÄS MER

  4. 4. ATT SJUNGA : En kvalitativ studie av högstadieelevers upplevelse av sång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Maja Öberg; [2024]
    Nyckelord :Sång; musik; motivation; musikdidaktik; upplevelse; genus; identitet.;

    Sammanfattning : Att sjunga anser många elever vara något roligt man gör på fritiden, men när det kommer till att sjunga i klassrummet så upplever många elever en stor prestationsångest vilket leder till att många elever inte sjunger på musiklektionerna eller åtminstone inte på ett seriöst sätt. Det finns flera orsaker som har lett till att eleverna upplever dessa känslor i sångsammanhang. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet engelska : Formativ bedömnings fördelar och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Danny Antar; [2024]
    Nyckelord :Formative assessment; elementary school; teachers´ attitudes; formative assessment techniques;

    Sammanfattning : Abstract: The purpose of this study was to investigate the attitudes of six elementary school teachers towards formative assessment strategies and how they employ them. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews to explore the teachers´understanding formative assessment, its application in their teaching practices, and the perceived advantages and disadvantages associated with its use. LÄS MER