Sökning: "kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod.

  1. 1. Konsumenters inställning till personlig marknadsföring : En kvantitativ studie av konsumenters syn på personlig marknadsföring och dess konsekvenser för kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maja Palmqvist; Axel Vallenor; [2024]
    Nyckelord :Personalized marketing; offers; strategy; attitude; privacy; integrity; Word of Mouth; loyalty;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters inställning till personlig marknadsföring med utgångspunkt i personlig integritet. Vidare är studiens syfte att undersöka om personlig marknadsföring kan leda till kundlojalitet med hjälp av Word of Mouth som proxy. LÄS MER

  2. 2. Rasism i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Dalia Nasser; Anne Sy; [2024]
    Nyckelord :Internet; Sociala medier; Rasism; Minoriteter; Mixed methods; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier har revolutionerat människors sätt att umgås och kommunicera. Nackdelen med den digitala utvecklingen är att den möjliggör för snabb etablering och spridning av rasistiskt innehåll. LÄS MER

  3. 3. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Kostar revisionen mer än den smakar? : En studie om vilka svenska små aktiebolag som frivilligt väljer revision.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Madeleine Andersén; Rebecka Lundstedt; [2023]
    Nyckelord :Voluntary audit; audit obligation; Swedish small companies; agency theory; signaling theory; institutional theory.; Frivillig revision; revisionsplikt; svenska små företag; agentteori; signalteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : År 2010 infördes gränsvärden för revisionsplikt vilket gjorde revisionen frivillig för små företag. Sedan införandet av frivillig revision har allt fler svenska små företag valt bort revision, de huvudsakliga orsakerna är kostnaden, tiden det tar från företagsledningen och den upplevda bristen på nytta. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Evalotta Kelemen; Emelie Wingren; [2023]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; förskola; pedagogiskt arbete.;

    Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan.  Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER