Sökning: "kvalitativ retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 278 uppsatser innehållade orden kvalitativ retorik.

  1. 1. NORMALISERING AV ANTIMUSLIMSK RETORIK I EUROPA? En kvalitativ studie om antimuslimsk retorik i svenska traditionella partier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Abdullahi Mohamed Osman; [2023-07-03]
    Nyckelord :Högerpopulistiska partier; Traditionella partier; Antimuslimsk retorik; Orientalism; Assimilation; Muslimsk kultur; Västerländsk kultur; Orienten; Europa; Mellanöstern;

    Sammanfattning : Existing literature argues that right-wing populist parties have recently gained remarkable success in several EU member states. Thus, they have gained a prominent position in the European political discourse, where they pursue anti-Muslim rhetoric. LÄS MER

  2. 2. “MEN VI SKILJER JU OSS ÅT” En kvalitativ textanalys av polariserande retorik i Sveriges riksdag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Johansson; [2023-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies how Swedish MPs used polarizing rhetoric in four public policy debates in 2014 and 2018. The aim was to investigate whether and how polarizing rhetoric has been used in the Swedish Parliament and how polarizing rhetoric has changed over a four-year period. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  5. 5. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER