Sökning: "kvalitativ samtalsanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden kvalitativ samtalsanalys.

  1. 16. ”Mm..ah..jajaja, jag lyssnar!” En kvalitativ studie om språkliga könsskillnader i två svenska podcasts

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Amanda Johansson Fager; Matilda Abrahamsson; [2016-09-08]
    Nyckelord :Alex och Sigge; podcast; genus; sociolingvistik; språkskillnader; medielogik; medium; Hannah och Amanda;

    Sammanfattning : Titel: ”Mm.. ah.. LÄS MER

  2. 17. Ateljén i förskolan som en arena för barns inflytande : En kvalitativ studie med utgångspunkt i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Broe; Maria Olsson; [2016]
    Nyckelord :barns inflytande; förskola; pedagog; ateljé; skapande; initiativ; kommunikation; fokusgrupp; resurs; kreativitet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på barns initiativ till inflytande i förskolans ateljé. Syftet är att studera hur pedagoger i förskolans verksamhet talar om villkor för barns inflytande i den egna verksamhetens ateljé. LÄS MER

  3. 18. Kan du läsa högt för mig? : En stuide om högläsningsstunden i förskoleklass genom observationer och intervjuer.

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskning

    Författare :Walita Hourmz; [2016]
    Nyckelord :Högläsning; förskoleklass; språkutveckling; flerspråkighet;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine the social interaction between teachers and children during oral reading activity in a preschool class. The focus in this study is on how the teacher communicates with the children during oral reading to get them involved in the story. LÄS MER

  4. 19. Fyra responssamtal i andraspråksundervisningen för vuxna : En undersökning om vad elever och lärare behandlar under individuella responssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rickard Samuelsson; [2014]
    Nyckelord :Responssamtal; respons; skrivundervisning; samtalsanalys; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks, med hjälp av en kvalitativ samtalsanalys, vad en lärare och fyra elever i andraspråksundervisningen för vuxna valde att behandla under individuella responssamtal om elevernas texter. Resultatet av undersökningen sammanfattas i ett antal tematiseringar, åtta kopplade till läraren och fem tillhörande eleverna. LÄS MER

  5. 20. "Mannen säger det han vet; kvinnan säger det som behagar" : En studie av manligt och kvinnligt språk i Strindbergs sorgespel Fröken Julie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Erika Dahlgren; [2014]
    Nyckelord :Fröken Julie; samtalsanalys; stilanalys; manligt och kvinnligt; talutrymme; känslosamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka språkliga drag som kan tillskrivas manliga respektive kvinnliga rollfigurer i August Strindbergs drama Fröken Julie. Vidare är syftet att undersöka om det finns några skillnader vad gäller talutrymme och känslosamhet mellan kvinnor och män i dramadialogen. LÄS MER