Sökning: "kvalitativ semiotisk innehållsanalys"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden kvalitativ semiotisk innehållsanalys.

  1. 11. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER

  2. 12. Multiplikation i svenska matematikläroböcker : Ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriel Nieminen; Isabella Paganus; [2021]
    Nyckelord :semiotisk resurs multimodalitet multiplikation meningsskapande läroböcker;

    Sammanfattning : Matematikläroboken skiljer sig från andra läroböcker i och med att den i större utsträckning innehåller fler uttryckssätt än skriven text. De olika uttryckssätten är till exempel bilder, tabeller och symboler. LÄS MER

  3. 13. ”Terapi och testosteron i symbios, manlighet 2.0” : En kvalitativ studie i att göra maskulinitet i livsstilsmagasinet Café Magazine

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Christina Lindström; Emma Martinell; [2021]
    Nyckelord :masculinity; hegemonic masculinity; Café Magazine; lifestyle magazine; constructing masculinity; constructing gender; cover story; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; Café Magazine; livsstilsmagasin; göra maskulinitet; göra kön; omslagsintervju;

    Sammanfattning : Denna uppsats har syftat till att undersöka hur maskulinitet görs i omslagsintervjuerna i Café Magazine under åren 2015 och 2020. Analysen har utgått från Raewyn Connells och Ylva Elvin-Nowak & Heléne Thomssons teorier kring maskulinitet och att kön är något som görs, snarare än något som är. LÄS MER

  4. 14. Sport är för män, av män : En kvalitativ innehållsanalys av hur kvinnliga respektive manliga idrottare framställs i Sportbladet och Sportexpressen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Matilda Stål; Saga Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :Idrott; sportjournalistik; genus; manligt och kvinnligt; representation; jämställdhet; Aftonbladet; Expressen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur kvinnliga och manliga idrottare representeras i tabloiderna Aftonbladet och Expressen utifrån representationsteorin och genusperspektiv. Detta har gjorts genom att analysera 28 artiklar från sportbilagorna Sportbladet och Sportexpressen under vecka sju i februari, sedan har materialet analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys och en semiotisk analys. LÄS MER

  5. 15. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Emma Sköld; [2020]
    Nyckelord :Social classes; stereotypes; semiotics; public service; representation; Sveriges Television; Samhällsklasser; stereotyp; semiotik; public service; representation; Sveriges Television;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER