Sökning: "kvalitativ studie deltagare"

Visar resultat 1 - 5 av 1110 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie deltagare.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. "Lärare läser betygskriterier och kursplaner som djävulen läser bibeln eller… typ.” : en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasielärare om momentet ergonomi i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elsa Karis; Sanna Andersson; [2024]
    Nyckelord :Ergonomi; Läroplansteorin; Ramfaktorteorin; Idrott och hälsa; Hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar med ergonomi på gymnasiet i ämnet idrott och hälsa. Studien avser att besvara följande frågeställningar: - Hur tolkas de ergonomiska inslagen i styrdokumenten av gymnasielärare? - Hur arbetar gymnasielärare med ergonomi i ämnet idrott och hälsa? - Vilka möjligheter och begränsningar upplever gymnasielärare vid undervisning om ergonomi? Med utgångspunkt i läroplansteorin och ramfaktorteorin har studien undersökt hur sju behöriga lärare utformar sin undervisning kring momentet ergonomi i idrott och hälsa kurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Vart tog övergångsfasen vägen? : En kvalitativ intervjustudie om barnmorskors erfarenheter och hantering av övergångsfasen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Hanna Toresten; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Experience; labour; midwife; midwifery; transition phase; Barnmorska; barnmorskekunskap; erfarenhet; förlossning; övergångsfasen;

    Sammanfattning : Bakgrund: I kurslitteraturen för barnmorskeutbildningen beskrivs övergångsfasen som en fas under slutet av aktiv fas där kvinnan kan uppleva ökad smärtupplevelse, ökad oro och kontrollförlust. Värkarna beskrivs ändra karaktär och kan avta. Det saknas konsensus i litteraturen. Övergångsfasen är som eget begrepp ej beforskat. LÄS MER

  4. 4. Det kan vara svårt att räcka till : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med olika storlekar på barngrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :My Malmqvist; Lisa Almén; [2024]
    Nyckelord :Barngruppernas storlek; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori; förskolans organisation; förskolans strävansmål; gruppkonstellationer; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barngruppens storlek påverkar förskollärares arbete. Syftet är även att presentera vilka strategier som förskollärare använder sig av för att ge goda förutsättningar för arbete med olika storlekar på barngrupper. LÄS MER

  5. 5. ”Om kroppen har det tufft skall man väl fortsätta ta hand om den, så därför fortsätter jag träna” : En kvalitativ studie rörande motivation och upplevelsen av anpassad och organiserad träning under graviditeten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Doris Bülling; [2024]
    Nyckelord :motivation; physical activity; pregnancy; experiences; motivation; fysisk aktivitet; graviditet; upplevelser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase the knowledge and understanding of pregnant women's experiences of motivation relative to organized and adapted pregnancy exercise in groups, through semi-structured interviews. There, the main focus is on the variable motivation and how it looks in pregnant women who choose to carry out that type of exercise. LÄS MER