Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 346 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kvinnors upplevelser av obstetriskt våld under förlossningen : En studie inspirerad av netnografisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Woxberg; Mona Sabha; [2024]
    Nyckelord :Maternity care; midwives; obstetric violence; women experiences; Barnmorskor; förlossningsvård; kvinnors upplevelser; obstetriskt våld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Obstetriskt våld inom förlossningsvården är ett dilemma både nationellt och internationellt som kan komma att påverka kvinnors syn på förlossningen negativt. Varje kvinna har självbestämmanderätt över sin kropp samt rätt till att vara delaktig i sin vård och få sina önskemål kring förlossningen i möjligaste mån uppfyllda. LÄS MER

  2. 2. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  3. 3. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  4. 4. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  5. 5. Rapartister och representation - konflikten mellan självrepresentation och medias porträttering : En kvalitativ studie om hur svenska rapartister representerar sig själva på sociala medier i förhållande till hur de blir representerade av media

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; [2024]
    Nyckelord :Hip hop; rap; semiotics; representation; norms; Hiphop; rap; semiotik; representation; normer;

    Sammanfattning : Since its conception, hip hop has assumed an increasingly important role in today's media society. Today, many swedish hip hop artists often find themselves at the intersection of bottom-up and top-down representations. LÄS MER