Sökning: "kvalitativ studie om studenter"

Visar resultat 21 - 25 av 503 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie om studenter.

  1. 21. Dyslektiker i högre utbildning : En kvalitativ studie om studenters upplevelser och erfarenheter avseende stödinsatser som erbjuds under studierna i relation till egna pedagogiska strategier.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Can; Fanar Al-Malih; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; student; stödinsats; egna pedagogiska strategier; högre utbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur studenter med diagnosen dyslexi i högre utbildning upplever och erfara de stödinsatser som finns tillgängliga på universitetet för att främja studenternas studier, i relation till sina egna pedagogiska strategier. En kvalitativ metod har använts till denna undersökning i form av åtta semistrukturerade intervjuer med studenter som är dyslektiker och som studerar i högre utbildning. LÄS MER

  2. 22. Systematiskt säkerhetsarbete vid svenska universitet : En kvalitativ studie om framgångsfaktorer och hinder vi säkerhetsarbetepå svenska universitet

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Mellkvist; [2023]
    Nyckelord :Systematic safety work; safety culture; safety climate; safety capability; risk communication; safety communication; Systematiskt säkerhetsarbete; säkerhetskultur; säkerhetsklimat; säkerhetsförmåga; riskkommunikation; säkerhetskommunikation;

    Sammanfattning : Ämnesområdet säkerhet har kommit att få mer utrymme inom verksamhetsområden som ett resultat av det omvärldsläge som förefaller idag, där kriser och olyckor tycks bli en del av det vardagliga sammanhanget snarare än extraordinära händelser som inträffar då och då. Samhället är en dynamisk plats som ständigt utvecklas, vilket innebär att såväl förebyggande arbete som åtgärder inte kommer att vara detsamma för alltid. LÄS MER

  3. 23. Exploring Swedish Values : A Comparative Study of Perspectives among International and Swedish Students in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elise Johansson; [2023]
    Nyckelord :Swedish values; nation branding; public diplomacy; soft power; intercultural communication; Swedish Institute; Svenska värderingar; nation branding; offentlig diplomati; mjuk makt; interkulturell kommunikation; Svenska institutet;

    Sammanfattning : This thesis examines Swedish values from the perspectives of international and Swedish students residing in Sweden, with the collaboration of the Swedish Institute—a public agency focused on enhancing Sweden’s global image and attractiveness to researchers, students, and talents. The research explores the field of nation branding, public diplomacy, and soft power. LÄS MER

  4. 24. Sjökaptensstudenters förhållande till härdplaster : En studie om hur sjökaptensstudenter förhåller sig till härdplaster och användning av PSU ombord på fartyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Annie Sandström; Emil Andersen; [2023]
    Nyckelord :Student; Maritime academy; Captain; Hardener; Two component paint; PPE; Studenter; Sjöfartshögskolan; Sjökapten; Härdplaster; Tvåkomponentsfärg; PSU;

    Sammanfattning : Sjökaptensstudenter på Sjöfartshögskolan i Kalmar genomgår praktik under sammanlagt tolv månader i form av fartygsförlagd utbildning indelad i tre olika perioder under deras fyraåriga utbildning. Praktikperioderna ombord på fartyg ger studenterna möjligheten att lära sig yrket på ett praktiskt sätt, inte bara från läroboken. LÄS MER

  5. 25. Employer branding: Hur ska företag inom stål- och metallindustrin attrahera samt behålla kompetent personal : En kvalitativ studie om vad arbetare och studenter inom stål- och metallindustrin prioriterar hos en attraktiv arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Felix Wernqvist; Carl Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Employer value propositions; Communication; Employer brand; Attractive employer; Employer branding; Employer value propositions; Kommunikation; Employer brand; Attraktiv arbetsgivare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera vilka Employer valuepropositions som anställda inom stål- och metallindustrin samtpotentiella arbetstagare anser vara viktigast hos en attraktivarbetsgivare. Detta för att ge företagen inom branschen bättre underlagför hur de blir mer framgångsrika med sin Employer branding Metod: Resultatet av studien analyserades med hjälp av en tematisk analys föratt identifiera och analysera fem olika dimensioner. LÄS MER