Sökning: "kvalitativ studie om utvecklingssamtal"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie om utvecklingssamtal.

  1. 21. ”De är ju dom som känner sitt barn allra bäst” : En kvalitativ studie om ”barn i behov av särskilt stöd” samt samarbete med vårdnadshavare utifrån förskollärares perspektiv 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Andersson; Josefin Nordberg; [2016]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; samarbete; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva vad förskollärarna anser ligger till grund för att avgöra om barn är i behov av särskilt stöd och hur de arbetar med de barnen. I synnerhet hur de samarbetar med vårdnadshavare för att främja barns utveckling. LÄS MER

  2. 22. Den nyanserade bilden av barnet : -En studie av samtalsmallar inför utvecklingssamtal på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emily Comeau Hellsing; Linda Hjort; [2016]
    Nyckelord :assessment; teachers s perspectives on children; templates for parent-teacher conferences; content analysis; code scheme; ; Förskola; utvecklingssamtal; samtalsmallar; innehållsanalys; kodschema; bedömning; ;

    Sammanfattning : Målet med studien är att förstå hur och vad som beskrivs och bedöms genom de samtalsmallar som används inför utvecklingssamtal på förskolan. Det är en kvalitativ studie baserad på innehållsanalys av insamlade dokument. Innehållsanalysen utfördes genom kodscheman som tas upp av Bergström och Boréus (2008). LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver pedagogisk dokumentation som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Christina Granberg; [2015]
    Nyckelord :preschool; documentation; pedagogical documentation; organization development; förskola; dokumentation; pedagogisk dokumentation; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Samtliga respondenter beskriver pedagogisk dokumentation som en möjlighet att få syn på barnens intressen och för att förbättra och vidareutveckla verksamheten. Pedagogisk dokumentation ses som en process som både vuxna och barn kan delta i. I denna process an-vänds dokumentationsmaterialet för reflektion och analys. LÄS MER

  4. 24. Utvecklingssamtalet : Ett forum för föräldrar att utöva inflytande på förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eva-Marie Svensson; Marie Grandin Edoff; Cecilia Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal Fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur föräldrar till barn i förskolan beskriver föräldrainflytande genom utvecklingssamtalet.   Studien utgår från följande frågeställningar: Vad berättar föräldrar att de förväntar sig av utvecklingssamtalet? Vad beskriver föräldrarna att de vill ha inflytande över i förskolan? På vilket sätt beskriver föräldrarna att deras inflytande ser ut?   Vi har använt oss av kvalitativ metod och konstruerat data genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  5. 25. Utvecklingssamtal i förskolan. : En kvalitativ studie om några pedagogers konstruktioner av utvecklingssamtal i förskolan-

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annika Ekdahl; [2014]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utvecklingssamtal; formella samtal; samtalsunderlag; pedagogisk dokumentation; relationen med föräldrarna.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap och en diskussion om hur några pedagoger beskriver konstruktionen av utvecklingssamtal på förskolan samt hur pedagogerna beskriver det innehåll som de anser bör finnas med vid ett utvecklingssamtal.   Studien har genomförts med utgångspunkt från ett konstruktionistiskt perspektiv med hjälp av en mindre enkätundersökning samt en fördjupad intervjustudie där svaren sedan har bearbetats kvalitativt. LÄS MER