Sökning: "kvalitativ studie organisationskultur kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie organisationskultur kommunikation.

  1. 1. Det sitter i värderingarna, eller? : En kvalitativ studie om värderingsstyrning inom IT-konsultbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Hellkvist Karlsson; Rebecca Whinberg; [2024]
    Nyckelord :Värderingsstyrning; Organisationskultur; IT-konsutbranschen;

    Sammanfattning : Dagens arbetsliv kännetecknas av kunskapsarbete inom organisationer där medlemmar sammanförs. Under 1980-talet innebar teknikens framsteg att nya former av styrning blev nödvändiga för att kontrollera ett svårövervakat arbete. Inslag av mjuk styrning genom värderingar och organisationskultur blev vanligare. LÄS MER

  2. 2. Beslutsfattande och maktdistans i Nato

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Linnéa Palme; [2024]
    Nyckelord :command and control; consensus; culture; decision-making; equality; hierarchy; language; NATO; negotiation; Ooda-loop; organizational culture; power distance; sociolinguistic; collective defence; communication; culture communication; decentralization; EU; international culture; leadership; military culture; military ranks; NAC; North Atlantic Council; political administrative decisions; political organization; power; security; sweden; Swedish Defence University; national culture; beslutsfattande; command control; förhandling; hierarki; jämlikhet; konsensus; kultur; ledning; maktdistans; Nato; Ooda-loop; organisationskultur; sociolingvistik; språk; decentraliserad; EU; Försvarshögskolan; internationell kultur; kollektivt försvar; kommunikation; kultur kommunikation; ledarskap; makt; militär kultur; militära grader; Nordatlantiska rådet; politik; politiska administrativa beslut; politisk organisation; säkerhet; nationell kultur;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur anställda inom Nato upplever att maktdistans påverkar beslutsfattandet. För att svara på min frågeställning har jag använt mig av en kvalitativ metod med inkäter, där sex deltagare från fyra olika länder svarade. LÄS MER

  3. 3. Samarbetet mellan chefer och HR: En fenomenologisk studie om hur chefer och HR upplever samarbetet mellan dem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nema Sillah Bagge; Vanessa Henrysson Roqueta; [2024]
    Nyckelord :Human resources; chefer; samarbete; kommunikation; ansvarsområden; organisationskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : De arbetsområden där chefer och HR delar ansvar och behöver samarbeta är många. Detta beror i huvudsak på att både chefer och HR besitter personalansvar, där HR:s roll primärt är att stötta chefer i deras arbete på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Ledarskap i en hybrid arbetsmiljö : En kvalitativ studie om hur ledare i svenska organisationer arbetar med att anpassa sitt ledarskap för att främja organisationskulturen i en hybrid arbetsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amna Mohamed; Maja Sandberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Pandemin Covid-19 har haft ett stort inflytande på en mängd arbetsplatser. Som resultatav pandemin har efterfrågan på att fortsätta erbjuda flexibla arbetsalternativ ökat imånga organisationer. Idag ser vi därför en tillväxt av hybrida arbetsmiljöer blandorganisationer för att kunna möta denna ökade efterfrågan. LÄS MER

  5. 5. Internt varumärkesarbete : En kvalitativ studie av ledningens varumärkesarbete i ett franchisebolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sophie Eliasson; Nellie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Corporate brand; internal brand; internal branding; franchise; Företagsvarumärke; internt varumärke; internt varumärkesarbete; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att bygga ett starkt varumärke krävs det att det interna varumärket genomsyrar hela organisationen. För att lyckas med detta måste företagen arbeta med sitt interna varumärke vilket innebär att de skall behandla sina medarbetare som sina interna kunder. LÄS MER