Sökning: "kvalitativ textanalys förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden kvalitativ textanalys förskolan.
21. Kemi och berättelse i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder berättelsen om Berta i kemiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on how educators in preschool use the story Berta to teach chemistry to children in preschool. The study consists of two sub-studies, partly an interview study and partly a text analysis. LÄS MER
22. Vikten av att få rätt anpassad stödinsats i ett lekpedagogiskt arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärare och specialpedagogers syn på stödinsatser för att inkludera barn med lindrig hörselnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate support measures that preschool teachers and special educators state that they could use, to include children with mild hearing impairment in preschool in a play pedagogical approach. To do this preschool teachers and special educators were provided with a case with questions which they gave answers to in written form. LÄS MER
23. Konflikter i förskolan – en möjlighet till lärande? : En kvalitativ studie av förskollärares strategier i konflikthantering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i förskollärares strategier gällande konflikthantering i förskolan. Konflikter utgör en stor del av barns sociala liv i förskolan. Det är därför viktigt att förskollärare har ett medvetet förhållningssätt gällande konflikthantering. LÄS MER
24. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER
25. Olika men ändå så lika? : En multimodal studie om hur etnicitet framställs ibarnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har vi gjort en kvalitativ analys av bilderböcker utifrån ett normkritiskt perspektiv. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur människor framställs i barnböcker med ett särskilt fokus på etnicitet. Den metod vi använt oss av är en multimodal textanalys. LÄS MER