Sökning: "kvalitativ textanalys förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden kvalitativ textanalys förskolan.

  1. 21. Kemi och berättelse i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder berättelsen om Berta i kemiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofie Andersson; Amanda Eddeborn; [2021]
    Nyckelord :Berta; chemistry; natural Science; preschool; storytelling; Berta; berättelser; förskola; kemi; naturvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on how educators in preschool use the story Berta to teach chemistry to children in preschool. The study consists of two sub-studies, partly an interview study and partly a text analysis. LÄS MER

  2. 22. Vikten av att få rätt anpassad stödinsats i ett lekpedagogiskt arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärare och specialpedagogers syn på stödinsatser för att inkludera barn med lindrig hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jessica Andersson; Anna Rabe Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; play pedagogical approach; support measures; Inkludering; stödinsatser; lekpedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate support measures that preschool teachers and special educators state that they could use, to include children with mild hearing impairment in preschool in a play pedagogical approach. To do this preschool teachers and special educators were provided with a case with questions which they gave answers to in written form. LÄS MER

  3. 23. Konflikter i förskolan – en möjlighet till lärande? : En kvalitativ studie av förskollärares strategier i konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maija Helminen; Anna Haglund; [2021]
    Nyckelord :Konflikt; förskollärare; strategier; kvalitativ analys; Cohens konfliktpyramid; ledarskapsstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i förskollärares strategier gällande konflikthantering i förskolan. Konflikter utgör en stor del av barns sociala liv i förskolan. Det är därför viktigt att förskollärare har ett medvetet förhållningssätt gällande konflikthantering. LÄS MER

  4. 24. ”Det är våra olikheter som gör oss unika” : En studie om hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijana Matos; [2021]
    Nyckelord :bilderböcker; genus; könsstereotyper; kvalitativ textanalys; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur pojkar/män och flickor/kvinnor framställs i bilderböcker under 1900-talet och 2000-talet, samt hur de utvalda bilderböckerna inom förskolan kan användas som ett pedagogiskt verktyg. Agneta Edwards (2008) och Lena Kåreland (2001) hävdar att bilderböcker återspeglar samhällets syn på vad som betraktas som pojkigt och flickigt. LÄS MER

  5. 25. Olika men ändå så lika? : En multimodal studie om hur etnicitet framställs ibarnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Saffa Lindholm; Tina Johnsen; [2021]
    Nyckelord :barnböcker; bokanalys; etnicitet; förskolan; interkulturellt; normer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en kvalitativ analys av bilderböcker utifrån ett normkritiskt perspektiv. Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur människor framställs i barnböcker med ett särskilt fokus på etnicitet. Den metod vi använt oss av är en multimodal textanalys. LÄS MER