Sökning: "kvalitativ undersökning csr"
Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden kvalitativ undersökning csr.
16. Hållbarhetsrapportens omfattning : En kvantitativ studie om hur svenska företags miljöinformation påverkas av deras storlek och miljöprestanda
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att på den svenska marknaden undersöka om mängden miljöinformation i företags hållbarhetsrapporter påverkas av deras storlek samt miljöprestanda. Metod: För att kunna besvara de framtagna hypoteserna i denna studie har hållbarhetsrapportens omfattning av miljöinformation studerats utifrån en innehållsanalys baserad på GRI:s riktlinjer G4. LÄS MER
17. CSR – nyckeln till framgång avseende anställdas motivation? : En kvalitativ undersökning om den upplevda motivationen i en kontext med CSR
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund Corporate Social Responsibility är något som allt fler företag tar hänsyn till i sin dagliga verksamhet då krav från omvärlden konstant ökar. På senare år har forskare börjat intressera sig för CSR:s betydelse för motivationen hos anställda. LÄS MER
18. Ägareffekter på CSR-Strategier
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Vi ämnar öka förståelsen kring hur olika ägartyper påverkar ett företags CSR-strategi genom att utföra en fallstudie på den svenska apoteksbranschen. Detta innefattar företagens prioritering och involvering av sina intressenter samt hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER
19. Företags ökade intresse för hållbarhetsrapportering och efterföljande revision : Vad väljer företag att redovisa och vad krävs för att bestyrka en hållbarhetsrapport?
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Samhällets ökande medvetenhet om klimatförändringar, naturkatastrofer och miljösamhällsfrågor har medfört att det idag ställs större krav på att företag ska ta ett socialt ansvar. Genom att upprätta en hållbarhetsrapport kan företag visa på att de tar ett samhällsansvar och på ett lättare sätt kommunicera ut sitt sociala- och miljömässiga arbete till sina intressenter. LÄS MER
20. Effekter av corporate social responsibility på kostnader, intäkter, avkastning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar bidra till förståelse för hur företag i praktiken kan arbeta med Corporate Social Responsibility (CSR) samt bistå med nya insikter till forskningsområdet då tidigare genomförda studier påvisat stor resultatspridning, främst fokuserat på avkastningsbaserade mått samt försökt hitta ett alltför generellt samband. Metod: Inledningsvis redovisas en litteraturstudie som definierar och kategoriserar begreppen CSR och finansiell prestation. LÄS MER