Sökning: "kvalitativ undersökning csr"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden kvalitativ undersökning csr.

  1. 16. Hållbarhetsrapportens omfattning : En kvantitativ studie om hur svenska företags miljöinformation påverkas av deras storlek och miljöprestanda

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Nordmark; Anna Östling; [2017]
    Nyckelord :Sustainability Report; Environmental; Environmental; Global Reporting Initiative; Corporate Social Responsibility; Carbon Dioxide Emissions; Industry; Hållbarhetsrapport; Miljöinformation; Miljöprestanda; Global Reporting Initiative; Corporate Social Responsibility; Koldioxidutsläpp; Bransch;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att på den svenska marknaden undersöka om mängden miljöinformation i företags hållbarhetsrapporter påverkas av deras storlek samt miljöprestanda. Metod: För att kunna besvara de framtagna hypoteserna i denna studie har hållbarhetsrapportens omfattning av miljöinformation studerats utifrån en innehållsanalys baserad på GRI:s riktlinjer G4. LÄS MER

  2. 17. CSR – nyckeln till framgång avseende anställdas motivation? : En kvalitativ undersökning om den upplevda motivationen i en kontext med CSR

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Bolinder; Linnea Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; motivation; internal communication; leadership; commitment; Corporate social responsibility; motivation; intern kommunikation; ledarskap; engagemang;

    Sammanfattning : Bakgrund Corporate Social Responsibility är något som allt fler företag tar hänsyn till i sin dagliga verksamhet då krav från omvärlden konstant ökar. På senare år har forskare börjat intressera sig för CSR:s betydelse för motivationen hos anställda. LÄS MER

  3. 18. Ägareffekter på CSR-Strategier

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Andersson; Karl Hansson; Robert Söderholm; [2016]
    Nyckelord :Ägartyp; CSR; Hållbarhet; Apotek; CSR-strategier; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Vi ämnar öka förståelsen kring hur olika ägartyper påverkar ett företags CSR-strategi genom att utföra en fallstudie på den svenska apoteksbranschen. Detta innefattar företagens prioritering och involvering av sina intressenter samt hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 19. Företags ökade intresse för hållbarhetsrapportering  och efterföljande revision : Vad väljer företag att redovisa och vad krävs för att bestyrka en hållbarhetsrapport?

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Malin Johansson; Hanna Wallerstig; [2016]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; CSR; Corporate responsibility reporting; assurance;

    Sammanfattning : Samhällets ökande medvetenhet om klimatförändringar, naturkatastrofer och miljösamhällsfrågor har medfört att det idag ställs större krav på att företag ska ta ett socialt ansvar. Genom att upprätta en hållbarhetsrapport kan företag visa på att de tar ett samhällsansvar och på ett lättare sätt kommunicera ut sitt sociala- och miljömässiga arbete till sina intressenter. LÄS MER

  5. 20. Effekter av corporate social responsibility på kostnader, intäkter, avkastning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Per Hedbrant; Gustav Philipson; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; finansiell prestation; Social prestation; miljömässig prestation;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar bidra till förståelse för hur företag i praktiken kan arbeta med Corporate Social Responsibility (CSR) samt bistå med nya insikter till forskningsområdet då tidigare genomförda studier påvisat stor resultatspridning, främst fokuserat på avkastningsbaserade mått samt försökt hitta ett alltför generellt samband. Metod: Inledningsvis redovisas en litteraturstudie som definierar och kategoriserar begreppen CSR och finansiell prestation. LÄS MER