Sökning: "kvalitativ- och kvantitativ metod turism"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kvalitativ- och kvantitativ metod turism.
1. Hotellbesök för den klimatsmarta: Hotellgästers påverkan av hedonistiska begär
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hotellbesök för den klimatsmarta- hotellgästers påverkan av hedonistiska begär Nivå: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, Lunds universitet, Campus Helsingborg. Författare: Line Svahn och Cecilia Fager Handledare: Ida Wingren Problemområde: Värdesamskapande utifrån hållbarhetsaktiviteter inom hotellsektorn Syfte: Syftet med den här studien är att granska huruvida hedonism har någon inverkan på gästens syn av hållbarhet vid hotellvistelser. LÄS MER
2. Covid-19 & Turism : Pandemins påverkan på turismen i region värmland
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Vintern 2019 började ett virus spridas i Kina som senare kom att kallas Covid-19. När vi började diskutera kring ämnet förstod vi snart att denna pandemi skulle komma att ha en stor påverkan på hela världen men framförallt på turismnäringen. LÄS MER
3. Brexits inverkan på svenska resenärer : En kvalitativ och kvantitativ undersökning kring effekterna av Brexit
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Turism har länge varit ett svårdefinierat begrepp med sin direkta och indirekta påverkan på det ekonomiska och sociala livet. Även politik har direkta och indirekta konsekvenser, inte minst på servicesektorn som till stor del består av turister och aktörer inom turism. LÄS MER
4. EN SYNBAR EKONOMISK TILLVÄXT? En kvalitativ studie av 91 svenska kommuners tillväxtansträngningar
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studien kartlägger och studerar den kommunala tillväxtpolitiken i 91 svenska kommuner för att med kvantitativ analys av sekundärdata bygga en modell som svarar på om tillväxtansträngningarna ger några mätbara effekter på den ekonomiska tillväxten. Studien skapar vidare en kunskapsöversikt över det faktiska arbetet med tillväxten i kommunerna och undersöker förekomsten av tillväxtansträngningar som härstammar i teorier om humankapitalsdriven tillväxt. LÄS MER
5. DE KULTURELLA FAKTORERNAS INVERKAN PÅ TURISM : - En studie om resemotiv bland medborgare i Förenade Arabemiraten samt Qatar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Under de senaste decennierna har turismen i världen ökat kraftigt, inte minst i Sverige. Turistindustrin står inför många utmaningar och då konkurrensen ökar och avstånden krymper mellan olika länder och världsdelar är det viktigt att beakta de kulturella skillnader som finns och vad vi bör känna till om dessa skillnader när det gäller turism. LÄS MER