Sökning: "kvalitativa barnintervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kvalitativa barnintervjuer.

  1. 1. “Jag gillar att måla, fast det vet dom inte om.” : En kvalitativ studie om barns inflytande över förskolans fysiska miljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Millie Welch; Amanda Westerholm; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande. Förskolans miljö. Barnintervjuer. Pedagogenkäter. Barns perspektiv. Barnperspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande i förskolan och vad detta kan innebära utifrån olika synsätt. Studien syftar till att undersöka hur barns inflytande kring den fysiska miljön på förskolan kan framstå i praktik. LÄS MER

  2. 2. Inomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolläraren strukturerar, planerar och utformar miljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustafsson; Marielle Stenman; [2021]
    Nyckelord :inomhusmiljö; förskollärare; delaktighet; planering; struktur; rum; material;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de planerar, strukturerar och utformar inomhusmiljön. Metoden som används i denna studie utgår från en kvalitativ undersökning med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex styckena legitimerade förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. ”Man får göra det som fröknarna säger att man får göra” : - En studie om barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Danijella Peric; Madeleine Larsson; [2018]
    Nyckelord :Barnintervjuer; barnperspektiv; delaktighet; demokrati; förskolan; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet. För att få svar på vårt syfte utgick vi från två frågeställningar som var: Vad uttrycker barnen möjliggör deras inflytande i förskolan? Samt: Vad uttrycker barnen begränsar deras inflytande i förskolan? Studien är gjord utifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sammanlagt nio barn från två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. “Och barnet har bara att hänga med” : En kvalitativ intervjustudie med familjerättssekreterare om barns delaktighet i insatsen umgänge med förälder via umgängesstöd

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Maria Palin; Sara Zacharias; [2018]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; umgängesstöd; barns rättigheter;

    Sammanfattning : The aim of our study is to investigate childrens’ participation in decision-making processes concerning supervised meetings between parents and children in at-risk families. Earlier research in the same field shows major shortcomings regarding the extent to whichchildren are involved in the decision-making process in these cases. LÄS MER

  5. 5. Låt barnen höras : En kvalitativ studie om barns inflytande vid samlingar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Finnsbo; Anna Löwing; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förhållningssätt; inflytande; samling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande vid samlingar. Det fanns ett intresse att studera hurbarn kommer till tals och får inflytande i förskolan. Utifrån egna erfarenheter känns ämnetaktuellt då det ständigt tas upp på vilket sätt barn får utöva inflytande och göra sin röst hörd iförskolans verksamhet. LÄS MER