Sökning: "kvalitativa insamlingsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden kvalitativa insamlingsmetoder.

  1. 1. "Det bara är så" : en studie om barnlitteraturen ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Westbom; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; grundskola; högläsning; intersektionalitet; normer; normkritik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga bruket av barnlitteratur i åk F-3 och genom detta analysera barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv och elevers uppfattningar om dessa normer. De utvalda normerna för studien var kön, genus, etnicitet och funktionalitet. LÄS MER

  2. 2. Hur monster porträtteras grafiskt i relation till psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emelie Andreassen; Marissa Olsson; [2021]
    Nyckelord :skräck; psykisk ohälsa; media; monster; monsterdesign;

    Sammanfattning : Hur porträtteras monster grafiskt i relation till psykisk ohälsa? Frågeställningen undersöktes med hjälp av kvalitativa- och kvantitativa insamlingsmetoder. Intervjuer och enkäter utfördes där deltagarna svarade på frågor angående studiens artefakter vilket bestod av två monsterliknande illustrationer i 2D och 3D. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhet och könsmönster i klassrummet : En kvalitativ studie om jämställdhet i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Andersson; Hanna Runebark; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett ämne som enligt Skolverkets syfte i samhällskunskap ska bidra till en förståelse för människors olika livsvillkor och betydelsen av jämställdhet i samhället. Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka grundskollärares praktiska jämställdhetsuppdrag i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i mellanstadiet : En kvantitativ och kvalitativ studie om flerspråkighet i skolan utifrån olika lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Julianne Sands; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; transspråkande; hjälpmedel; mellanstadielärare; klasslärare; förberedelseklasslärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån olika lärarperspektiv bidra med kunskap om hur både mellanstadielärare och förberedelseklasslärare på mellanstadiet arbetade med och stöttade flerspråkighet i mellanstadiet. Utifrån detta var syftet också att göra en jämförelse mellan olika klasslärares arbetssätt med flerspråkighet. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa nyanlända högstadieelever : En studie om hur en SO-lärare arbetar språk- och kunskapsutvecklande utifrån kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mariangela Dello Iacovo; [2021]
    Nyckelord :arbete i grupp; förberedelseklass; interaktion; kooperativt lärande; nyanlända elever; sociokulturellt perspektiv; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för hur en lärare som undervisar nyanlända högstadieelever arbetar med deras språk- och kunskapsutveckling genom att använda kooperativt lärande som arbetssätt i ämnesundervisningen.  Undersökningen bygger på två kvalitativa insamlingsmetoder, nämligen klassrumsobservationer och intervjuer med elever som används som ett komplement till observationerna. LÄS MER