Sökning: "kvalitativa intervjuer bollspel"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer bollspel.

  1. 1. Tävla i bollspel? : En kvalitativ studie om idrottslärares attityd till tävling i bollspel i sin undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rezan Atmaca; Johannes Lindemark; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this qualitative study is to investigate attitudes to competition in ball gamesamong physical education teachers at junior high school. The study's questions are: 1. What attitude(s) do physical education teachers at junior high school have in theapplication of competitive elements in their own teaching of ball games? 2. LÄS MER

  2. 2. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  3. 3. Hur idrottslärare förankrar och didaktiskt anpassar bollspel i undervisningen : En kvalitativ studie kring hur lärare i idrott och hälsa årskurs 7-9 didaktiska anpassar bollspel för skapandet av lika förutsättningar i undervisningen samt hur bollspel förankras till aktuella styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Noah Näslund; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bollspel; läroplansteori; didaktik; lärare; idrott och hälsa; styrdokument;

    Sammanfattning : I undervisningen i idrott och hälsa läggs mycket fokus på kunskapsområdet rörelse. Ofta blir det fokus på tävling och användning av bollspel, trots att bollspel inte uttryckligen står med i läroplanen. Detta är en potentiell påverkansfaktor till att elever missgynnas och riskerar att inte delta i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Bollspelens roll i skolundervisningen

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Redone Abdulhasib; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med föreliggande studie är att undersöka idrottslärares didaktiska ställningstaganden under momentet bollspel på grundskolans högstadie Därutöver undersöks hur idrottslärares ställningstaganden samspelar med elevers inställning till och uppfattningar om momentet. Undersökningens tre frågeställningar är: • Vilka didaktiska ställningstaganden uppger lärare i idrott och hälsa att de gör inför och under momentet bollspel? ● Hur uppfattar lärare i ämnet idrott och hälsa att de mer konkret stöttar och motiverar elever i årskurs 9 inom bollspel? ● Hur uppfattar elever lärares undervisningssätt i bollspel inom ämnet idrott och hälsa? Metod Frågeställningarna besvaras genom en kvalitativ delstudie i form av en intervjuundersökning med 3 lärare, samt en kvantitativ delstudie bestående av en enkätundersökning med totalt 71 elever. LÄS MER

  5. 5. Bollspel i idrottsundervisningen : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare förhåller sig till bollspel i idrottsundervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Wedfelt; [2020]
    Nyckelord :Idrottslärare; idrottsundervisning; bollspel; bollekar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i skolans senare del åk7-9 förhåller sig till bollspel i skolundervisning samt om deras smak för bollspel påverkar valet av aktivitet. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar grundats. LÄS MER