Sökning: "kvalitativa intervjuer med modersmålslärare"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer med modersmålslärare.

  1. 21. Svårigheter och utmaningar med problemuppgifter med text för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Sana Shabbir; [2020]
    Nyckelord :Elever med svenska som andraspråk; problemuppgifter med text; grundskollärare; semi-strukturerade kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Idag finns det i de flesta skolor i Sverige elever med svenska som andraspråk. Matematik är ett av kärnämnena i skolan och kräver att eleverna behärskar det svenska språket för att kunna lösa problemuppgifter som innehåller text. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers förhållningssätt till flerspråkiga barn : En intervjustudie om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emilia Artemczyk; Yekbun Malak; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; flerspråkiga barn; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om fem pedagogers erfarenheter av att arbeta språkutvecklande med flerspråkiga barn i förskolan. Frågeställningarna för att besvara vårt syfte är följande: Hur beskriver pedagogerna sitt förhållningssätt till flerspråkighet i förskolan? Hur beskriver pedagogerna sitt arbete med att stötta flerspråkiga barns språkutveckling? Metoden som använts för att besvara syftet och frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever : En studie om några lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattning om flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karin Hagstrand; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; flerspråkighet; andraspråksinlärning; identifiering; specialpedagogik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur några lärare, speciallärare och specialpedagoger beskriver att flerspråkighetsfaktorn påverkar identifiering av läs- och skrivsvårigheter, och vilken kunskap som de anser behövs för att kunna göra bedömningar med god tillförlitlighet. För att undersöka detta har åtta lärare, speciallärare och specialpedagoger på sammanlagt sex olika grundskolor i två olika kommuner intervjuats i enskilda och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Ämnesspecifik språkinlärning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fouad Shellal Abbas; [2019]
    Nyckelord :nyanlända elever; ordinarie klass; sociokulturellt perspektiv; matematik; förberedelseklass;

    Sammanfattning : SammanfattningI detta här examensarbetet vill jag undersöka vilka faktorer som kan underlätta nyanländas ämnesspecifika språkinlärning i matematiks ämne i årskurs 7-9. Dessutom hur man kan stödja och främja de nyanländas utveckling i matematik. LÄS MER

  5. 25. Utmaningar och genomförande av inkluderande undervisning i heterogena grupper - En kvalitativ studie om modersmålslärares erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hadeel Khazal; [2019]
    Nyckelord :inkludering; utmaningar; modersmålslärare; heterogena; grupparbete; individuell; social;

    Sammanfattning : Problemet som majoriteten av modersmålslärare upplever, är svårigheten att utveckla elevers kunskaper vid undervisning i heterogena grupper som består av elever från årskurs 1, 2 och 3 i en och samma undervisningsgrupp. Svårigheten ligger i att utveckla elevernas skilda kunskapsnivåer, speciellt när undervisningen endast hålls en gång per vecka. LÄS MER