Sökning: "kvalitativa intervjuer skolutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer skolutveckling.

  1. 1. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Konsultation i samråd : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares, specialpedagogers och förskollärares upplevelse av den samrådande funktionen i läsa, skriva, räkna- en garanti för tidiga insatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lasse Westrin; [2023]
    Nyckelord :förebyggande arbete; konsultation; samråd; specialpedagogisk kompetens; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Westrin, Lasse (2023). Konsultation i Samråd. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Syftet med denna studie är att synliggöra och bidra med kunskap om den samrådande funktionen i Skolverkets, läsa, skriv, räkna- garanti, för tidiga insatser. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  4. 4. Transspråkande och flerspråkighet i klassrummen : En kvalitativ studie kring fem gymnasielärares upplevelser av transspråkandets utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Akram Sabah; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; Swedish as a second language; second language learning; opportunities; challenges; Flerspråkighet; transspråkande; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka lärarupplevelser kring transspråkande inom svenskt skolsammanhang. För att besvara syftet ställdes tre frågor som bidrog med en omfattande resultat baserade på lärarupplevelser. LÄS MER

  5. 5. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Verlinden; Annica Thörn; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER