Sökning: "kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism"
Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism.
11. Att implementera genusarbete i förskolans verksamhet : Pedagogers tolkning av läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet för denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger tolkar läroplanens skrivningar om genus och normer, samt hur de upplever att dessa texter implementerats i verksamheten. Studien utgår ifrån kvalitativa metoder där semistrukturerade intervjuer har använts för insamlandet av data. LÄS MER
12. Offer eller endast förövare? Män inom hedersrelaterat våld och fötryck : En kvalitativ studie om mäns utsatthet i en hedersrelaterad kontext
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Hedersrelaterade frågor har fått alltmer uppmärksamhet i samhället, dock har debatten kring hederskultur endast fokuserat på kvinnors utsatthet. Studiens syfte är därför att undersöka samt öka kunskapen om mäns utsatthet inom hedersrelaterat våld och förtryck. LÄS MER
13. “Var går gränsen?” : En kvalitativ studie om pedagogers tankar kring anmälningsplikten när barn far illa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer öka förståelsen kring pedagogers tankar gällande anmälningsplikt vid oro om att barn far illa. I bakgrund och begreppsdefinitioner tydliggörs vad begreppet barn som far illa innebär. LÄS MER
14. Återkoppling i Matematikundervisningen : En studie om återkopplingens olika perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie genomfördes med syftet att bidra till lärares didaktiska resonemang och planering kring återkoppling inom matematik. Återkoppling inom matematik kan exempelvis vara när en lärare rekommenderar strategier eller förtydligar för eleven vad hen kan och vad nästa mål är (Hattie & Timperley, 2007). LÄS MER
15. FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i skolans utvecklingsarbete. Studiens teoretiska utgångspunkter är narrativ metod och socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER