Sökning: "kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism"

Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer socialkonstruktivism.

  1. 11. Att implementera genusarbete i förskolans verksamhet : Pedagogers tolkning av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emmelie Ankarschiöld; Kristina Paasikivi; [2021]
    Nyckelord :Genus; normer; förskola; läroplan; miljöer; socialkonstruktivism; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger tolkar läroplanens skrivningar om genus och normer, samt hur de upplever att dessa texter implementerats i verksamheten. Studien utgår ifrån kvalitativa metoder där semistrukturerade intervjuer har använts för insamlandet av data. LÄS MER

  2. 12. Offer eller endast förövare? Män inom hedersrelaterat våld och fötryck : En kvalitativ studie om mäns utsatthet i en hedersrelaterad kontext 

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Arzu Görgulu; Malika Isaeva; [2021]
    Nyckelord :Hederskultur; hedersrelaterat våld och förtryck; dubbla roller; män; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Hedersrelaterade frågor har fått alltmer uppmärksamhet i samhället, dock har debatten kring hederskultur endast fokuserat på kvinnors utsatthet. Studiens syfte är därför att undersöka samt öka kunskapen om mäns utsatthet inom hedersrelaterat våld och förtryck. LÄS MER

  3. 13. “Var går gränsen?” : En kvalitativ studie om pedagogers tankar kring anmälningsplikten när barn far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Nilsson; Josefine Hansen; [2021]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; barnperspektiv; formellt förhållningssätt; handlingsutrymme; resonerande förhållningssätt; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer öka förståelsen kring pedagogers tankar gällande anmälningsplikt vid oro om att barn far illa. I bakgrund och begreppsdefinitioner tydliggörs vad begreppet barn som far illa innebär. LÄS MER

  4. 14. Återkoppling i Matematikundervisningen : En studie om återkopplingens olika perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Nordmark; [2021]
    Nyckelord :Feedback; Formative; Math Education; Primary school; Social constructivism; Formativ; Matematikundervisning; Socialkonstruktivism; Årskurserna F-3; Återkoppling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie genomfördes med syftet att bidra till lärares didaktiska resonemang och planering kring återkoppling inom matematik. Återkoppling inom matematik kan exempelvis vara när en lärare rekommenderar strategier eller förtydligar för eleven vad hen kan och vad nästa mål är (Hattie & Timperley, 2007). LÄS MER

  5. 15. FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mia Jigliden; [2020-04-02]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogiskt ledarskap; ledarskapshandlingar; skolutveckling; specialpedagogik; specialpedagog; skolorganisation; socialkonstruktivism; narrativ; tematisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i skolans utvecklingsarbete. Studiens teoretiska utgångspunkter är narrativ metod och socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER