Sökning: "kvalitativa matematiska aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden kvalitativa matematiska aktiviteter.

  1. 1. Planerad och spontan matematikundervisning i förskolan : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Provén; Madeleine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Undervisning; Lärmiljö; Förskola; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Inledning I studien undersöks matematikundervisning i förskolan. Bakgrunden till ämnet är att undersökningar har visat att barn i skolan har bristande kunskaper inom matematik, vilket kan vara ett resultat av bristande matematikundervisning i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematikångest och matematisk självförmåga: En småskalig kvalitativ studie om gynnsamma faktorer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Larsson; Anna Lärk; [2023]
    Nyckelord :Främjande faktorer; Matematisk självförmåga; Matematikundervisning; Matematikångest; Self-efficacy;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever uppfattar som svårt och som hos många väcker negativa känslor. Detta kan resultera i låg matematisk självförmåga (tilltro till sin matematiska förmåga) och matematikångest. LÄS MER

  3. 3. Hänger matematisk problemlösning ihop med elevers motivation? : En kvalitativ studie om relationen mellan elevers motivation och problemlösning inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Yousef Moustafa; [2023]
    Nyckelord :Problem solving; motivation; math difficulties; problem solving strategies; motivation strategies; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Problemlösning; motivation; matematiksvårigheter; problemlösning strategier; motivation strategier; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka relationen mellan problemlösning inom matematikämnet och elevers motivation. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka svårigheter eleverna uppvisar under problemlösning tillfälle som påverkar deras motivation. LÄS MER

  4. 4. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fauzia Sara Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; digital kompetens; digitala verktyg; digitala tekniker; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  5. 5. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Fauzia Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER