Sökning: "kvalitet i elevtext"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kvalitet i elevtext.

  1. 1. En stilistisk analys av några elevers argumenterande texter i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vlora Sudjada; [2021]
    Nyckelord :avancerad text; elevtexter; genre; informationstät; kvalitativ; kvantitativ; meningsfullhet; talspråk; texttyp; sats- och meningsnivå; satslära; stil; stilistisk analys; ordnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte är göra en stilanalys på ord, sats- och meningsnivå. Vidare är syftet även att undersöka vilken information en kvantitativ stilistisk analys kan ge läraren om elevens skrivande. För att uppnå syftet har tio argumenterande texter från årskurs 6 analyserats på ord- sats- och meningsnivå. LÄS MER

  2. 2. Skrivprov på dator eller för hand?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anna Karin Widman; [2015]
    Nyckelord :skrivprov; elevtext; gymnasiet; datorskriven; handskriven;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ta reda på hur datoranvändning vid skrivprov påverkar elevtexters kvalitet. 37 handskrivna och 37 datorskrivna elevtexter från skrivprov jämförs utifrån både kvantitativa och kvalitativa aspekter. Texterna är skrivna av elever från det tekniska programmet i gymnasiet årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. "Resan till London" : Språk, struktur och kvalitet i fyra narrativa elevtexter i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pernilla Ljung; [2015]
    Nyckelord :pupils’ texts; narrative text; systemic-functional linguistics; linguistic features; middlelevel pupils; elevtext; narrativ text; systemisk-funktionell lingvistik; språkliga drag; mellanstadieelever;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how four pupils in sixth grade use language when writing narrative texts, examined in relation to the typical structure and linguistic features of a narrative text. Another aim was to explore the similarities and differences between texts which received an A or B grade and texts with a D or E grade. LÄS MER

  4. 4. Toppbetyg i svenska : – En studie av kopplingen mellan textkvalitet och högsta betyg i svenska över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Bratt; [2014]
    Nyckelord :Elevtext; Nationella prov; Gymnasieskola; Textanalys; Textkvalitet; Bedömning;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras textuella drag i elevtexter som bedömts med högsta betyg på de nationella proven i svenska på gymnasiet. Proven som undersöks är från tre olika år; 1996, 2003 och 2013. Syftet är att se om det finns förändringar över tid bland de textuella drag som kan kopplas till kvalitet. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av elevtext. : En fallstudie i årskurs fem.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Annelie Johansson; [2011]
    Nyckelord :bedömarkompetens; bedömning; elevers skrivande; kvalitet i elevtext; textanalys;

    Sammanfattning : Sammandrag   Den här undersökningen är en fallstudie som handlar om bedömning av elevtexter. Syftet med studien är att undersöka vad som karaktäriserar elevtexter som lärare bedömer som starka respektive svaga. LÄS MER