Sökning: "kvalitet i förskolan och skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitet i förskolan och skolan.
1. Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER
2. Väl grundade beslut i förskola och skola : En explorativ studie om skolledares förutsättningar för väl grundade beslut
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : To improve outome school needs to find methods for analyzing, monitor-ing and using lessons learned in decisionmaking. This study aims to inve-stigate differences when it comes to support school leaders and their per-ceptions of what analyzis can do to decisionmaking. LÄS MER
3. Förskolans kvalitetsredovisning : Ett verktyg i det pedagogiska arbetet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och rektorer anser att kvalitetsredovisningen leder till högre kvalitet i förskolan. Intresse finns också för att ta reda på hur förskolans kvalitetsredovisning används som ett verktyg i verksamheten och hur inblandade aktörer ser på dess värde. LÄS MER
4. Strategisk partnering : med tillit som drivkraft
Kandidat-uppsats, KTH/Bygg- och fastighetsekonomiSammanfattning : Inom den svenska byggbranschen arbetar beställare, brukare och entreprenör traditionellt sett skilda åt i klassiska general- eller totalentreprenader. En viss misstro till varandras tillförlitlighet har varit ett faktum som inte gått att förneka. LÄS MER
5. Hur förskollärare och lärare är rustade att möta barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Denna undersökning handlar om hur väl rustade förskollärare och lärare är att möta barn i behov av särskilt stöd i förskolan/skolan – sett utifrån ett lärarperspektiv. Syftet med undersökningen är att ge ökad kunskap om förskollärare och lärare resurser i förskolan och skolan, samt hur dessa resurser påverkar förskolan och skolans kvalitet och verksamhet. LÄS MER