Sökning: "kvalitet i förskolan och skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitet i förskolan och skolan.

  1. 1. Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Söderbacka; [2022]
    Nyckelord :Förskola; krisberedskap; pedagoger; samspel; säkerhet; trygghet;

    Sammanfattning : Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Väl grundade beslut i förskola och skola : En explorativ studie om skolledares förutsättningar för väl grundade beslut

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Susanne Linder; [2018]
    Nyckelord :School Effectiveness; School improvement; Decision making in Schools; Analysis based decison in Schools; Analys av resultat i skolan; Väl grundade beslut i skolan; skolutveckling; Resultatstyrning;

    Sammanfattning : To improve outome school needs to find methods for analyzing, monitor-ing and using lessons learned in decisionmaking. This study aims to inve-stigate differences when it comes to support school leaders and their per-ceptions of what analyzis can do to decisionmaking. LÄS MER

  3. 3. Förskolans kvalitetsredovisning : Ett verktyg i det pedagogiska arbetet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Marie Lundgren; [2011]
    Nyckelord :redovisa; dokumentera; utvärdering; mål; kvalitet; verktyg; förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och rektorer anser att kvalitetsredovisningen leder till högre kvalitet i förskolan. Intresse finns också för att ta reda på hur förskolans kvalitetsredovisning används som ett verktyg i verksamheten och hur inblandade aktörer ser på dess värde. LÄS MER

  4. 4. Strategisk partnering : med tillit som drivkraft

    Kandidat-uppsats, KTH/Bygg- och fastighetsekonomi

    Författare :Peter Karlsson; Louise Lindfors; [2011]
    Nyckelord :Strategisk Partnering; Partnering; Skola; Konstruktion; Offentlig upphandling; Södertälje;

    Sammanfattning : Inom den svenska byggbranschen arbetar beställare, brukare och entreprenör traditionellt sett skilda åt i klassiska general- eller totalentreprenader. En viss misstro till varandras tillförlitlighet har varit ett faktum som inte gått att förneka. LÄS MER

  5. 5. Hur förskollärare och lärare är rustade att möta barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Annika Wilén; [2010]
    Nyckelord :behov av stöd; skola för alla;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om hur väl rustade förskollärare och lärare är att möta barn i behov av särskilt stöd i förskolan/skolan – sett utifrån ett lärarperspektiv. Syftet med undersökningen är att ge ökad kunskap om förskollärare och lärare resurser i förskolan och skolan, samt hur dessa resurser påverkar förskolan och skolans kvalitet och verksamhet. LÄS MER