Sökning: "kvalitetsredovisning"
Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet kvalitetsredovisning.
6. Att skapa kvalitet utifrån ett brukarperspektiv : - En fallstudie om kvalitetsmätningar inom äldreomsorgen med fastställda kvalitetsindikatorer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Trots att utveckling av kvalitetsarbetet ses som central och integrerad komponent i offentliga verksamheter saknas det en gemensam förståelse om vad kvalitet är och hur den kan mätas särskilt utifrån brukarperspektivet. Syftet med denna uppsats var att studera kvalitetsarbetet på kommunal nivå och studera hur upplevd kvalitet skapas och omskapas genom s. LÄS MER
7. Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: • Hur ser huvudmannen på kvalitetsarbetet och vilka effekter önskar huvudmannen av kvalitetsarbetet? • Nämns det i de granskade dokumenten att det systematiska kvalitetsarbetet varit ett prioriterat utvecklingsområde för huvudmannen? • Kopplar huvudmannen kvalitetsarbetet till forskning? • Hur långt har huvudmannen kommit i arbetet med att genomföra en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultat? Teori: Arbetet utgår huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv på lärande med betydelsen att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang. LÄS MER
8. Informationen - en hyllvärmare? : Sex lärares uppfattning om arbetet med kvalitetsredovisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Abstrakt Skolans uppdrag är många. Ett av dem är att genomföra systematiskt kvalitetsarbete, kvalitetssäkra undervisningen och inkludera eleverna i detta. Syftet med denna studie var att undersöka ett antal lärares grundsyn på begreppet kvalitet samt hur de ansåg sig använda kvalitetsredovisningen i arbetet. LÄS MER
9. Vad händer sedan? : En forskningsstudie om skolutvecklingssamarbetet FRAM
Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning I denna studie har FRAM-samarbetet stått i fokus. FRAM är ett interkommunalt skolutvecklingssamarbete som har pågått i några kommuner i en av storstadsregionerna . Syftet har varit att genom intervjuundersökningar belysa hur FRAM bidragit till kvalitetsförbättring och skolutveckling i de utvärderade skolorna. LÄS MER
10. Kvalitet i fritidshem : En undersökning av fritidshemmens kvalitetsredovisningar
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : För att undersöka vad kvalitet är för fritidshemmen har åtta kvalitetsredovisningar undersökts i syfte att se hur de beskriver kvalitet samt hur de uttolkar styrdokumenten i sitt kvalitetsarbete. Kvalitetsbegreppet behandlas och beskrivs utifrån olika perspektiv och för att skapa en förståelse för innebörden av begreppet. LÄS MER