Sökning: "kvalitetsteknik ISO 9001"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kvalitetsteknik ISO 9001.

  1. 1. Ledarskap och ISO 9001 : En studie om ledarskapets betydelse för kvalitetsledningssystemet ISO 9001 

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Emilia Carleson; Tara Shohani; [2023]
    Nyckelord :ISO 9001; leadership; quality management system; management commitments; quality management principles; TQM; certification and continuous improvement.; ISO 9001; ledarskap; kvalitetsledningssystem; ledningens åtaganden; kvalitetsledningsprinciper; offensiv kvalitetsutveckling; certifiering och ständiga förbättringar.;

    Sammanfattning : Kvalitetsledningssystemet ISO 9001 kan användas för att arbeta med förbättringar, men har genom åren fått kraftig kritik. Studier visar att för att en verksamhet eller organisation ska lyckas med förbättringsarbetet är ledningens engagemang och agerande helt avgörande om förbättringsarbetet blir lyckat eller inte. LÄS MER

  2. 2. Att förstå arbetssättet med identifiering av hållbarhetsmål : En studie i kvalitetsteknik utförd vid LKAB

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :William Rydberg; [2021]
    Nyckelord :flow chart; framework for strategic sustainable development; fssd; maturity grid for assessment of sustainability reports; pdsa; process-based system model; process-based changing management; processes; flödesschema; förbättringscykeln; ledningssystem för kvalitet ISO 9001; mognadsmatrisen för bedömning av hållbarhetsrapporter; huvudprocess i processbaserad förändringsledning; processbaserad systemmodell; processer; ramverk för strategisk hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lämna förslag till Luossavaara-Kiirunavaara aktiebolags (LKAB i fortsättningen) arbetssätt för framtagning av hållbarhetsmål på koncernnivå. Två frågeställningar har konstruerats för att kunna besvara studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Kvalitetssäkring av den interna kommunikationsprocessen vid Åbymässan AB : En studie utförd med hjälp av kvalitetstekniska arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Kindström Louise; [2019]
    Nyckelord :Internal communication; ISO 9001: 2015; Quality assurance; Organizational communication; standardization; quality technology; Total Quality Management; Intern kommunikation; ISO 9001:2015; Kvalitetssäkring; Organisationskommunikation; standardisering; kvalitetsteknik; Total Quality Management;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven i intresse av nystartade Åbymässan AB i Göteborg angående hur de kan kvalitetssäkra och förbättra deras interna kommunikationsprocess. Företaget ingår i Easyfairs Group och är ett tjänsteföretag inom evenemangs- och mässbranschen. LÄS MER

  4. 4. Revideringen av den internationella kvalitetsstandarden : Studier ur aktörperspektiv

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Maria Mogyoro; Rebecka Eurenius; [2016]
    Nyckelord :Quality management; quality management system; internal customer satisfaction; ISO 9001; Total Quality Management TQM ; Kvalitetsarbete; kvalitetsledningssystem; intern kundnöjdhet; ISO 9001; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen;

    Sammanfattning : Den reviderade versionen av standarden för kvalitetsledningssystem, ISO 9001, publicerades i september 2015. Tidigare forskning visar att flera undersökningar har funnit en positiv inverkan av ISO 9001 medan andra studier inte kunnat fastställa detta resultat. LÄS MER

  5. 5. Internal Quality Audits as an Improvement Tool

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Kvalitetsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Jesper Fahlén; Andréas Langell; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A large proportion of businesses around the world is today ISO 9001 certified and is consequently conducting internal audits on a regular basis. It has however not been possible to conclude that internal audits always add value to the organisation, despite the large utilisation of this tool. Some authors, e.g. LÄS MER