Sökning: "kvalitetsutveckling i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitetsutveckling i förskolan.
1. Förskollärares synsätt och arbete med små barns hälsa och välbefinnade i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med små barns hälsa och välbefinnande i förskolan utifrån sin roll som pedagogisk ledare samt undersöka vilka utmaningar förskollärare uppfattar att arbetet innebär. Metoden som används är en kvalitativ ansats där 10 intervjuer gjorts med förskollärare i samma kommun. LÄS MER
2. Ledarskapets betydelse för arbetet med pedagogisk dokumentation : En diskurspsykologisk studie av rektorers resonemang om pedagogisk dokumentation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Pedagoger möter utmaningar i arbetet med dokumentation och det är rektorn som bedriver förskolan och ansvarar för att höja utbildningens kvalitet. Studiens syfte är därmed att ta reda på vilka diskurser som kommer till uttryck i rektorers resonemang om dokumentationsarbetet på förskolan samt belysa de uttalanden som rektorerna ger uttryck för om stödet till pedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER
3. ”Efter utbildningen anser jag att barnen fått ökade förutsättningar till språkutveckling.” : En fallstudie om arbete med flerspråkighet efter en utbildningsinsats i en förskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien handlar om pedagogers beskrivning av deras arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål än svenska före och efter en utbildningsinsats vid en förskola. Även verksamhetens rektor och specialpedagogs beskrivning av deras stöd vid arbetet finns med. LÄS MER
4. Hitta drivkraften i aktionsforskning - en studie om kollegial utveckling mot högre pedagogisk kvalitet i förskolan
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ aktionsforskningsstudie utförd i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap genom ett praktiskt exempel visa hur pedagoger aktivt kan medverka till pedagogisk kvalitetsutveckling genom aktionsforskning. Metoden för undersökningen har främst följt Rönnermans (2012) aktionsforskningsprocess. LÄS MER
5. Systematiskt kvalitetsarbete i praktiken: Förskollärares uppfattning av barns delaktighet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Texten inleds med en kort bakgrundsbeskrivning över förskolans, och dess styrdokuments, utveckling, där kravet på systematiskt kvalitetsarbete, och utvecklingsarbetet i sig, står i fokus. I och med samhällsförändringen där en marknadsorienterad syn på förskolan vuxit fram samt förskolans utveckling mot en egen skolform har ökade krav på kvalitetsutveckling formulerats i såväl läroplan som skollag. LÄS MER