Sökning: "kvalitetsutveckling i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kvalitetsutveckling i skolan.

  1. 1. Kvalitetsledning på distans : Uppföljning av systematiskt kvalitetsarbete inom kommunal vuxenutbildning på entreprenad

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Katarina Brundin; [2022]
    Nyckelord :MAE; Municipal adult education; quality; public procurement; systematic quality work; contract follow-up; quality monitoring; Komvux; Kommunal vuxenutbildning; kvalitet; offentlig upphandling; systematiskt kvalitetsarbete; avtalsuppföljning; kvalitetsuppföljning;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur kommuner i Stockholms län följer upp det systematiska kvalitetsarbetet vid de privata skolföretag som kommunen har avtal med för att erbjuda kommunal vuxenutbildning till sina kommuninvånare. Studien önskade att samla in en så heltäckande bild som möjligt gällande vilka arbetssätt som användes i denna uppföljning samt undersöka på vilket sätt uppföljningen kan bidra till ett förbättringsarbete. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetsutveckling av skolmiljön för elever med allergier

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Petersson; Stina Älvgren; [2022]
    Nyckelord :Allergy; experience; quality development work; school environment; school nurse; Allergi; erfarenhet; kvalitetsutvecklande arbete; skolmiljö; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allergier bland barn är vanligt och då barn vistas stor del av sin tid i skolan är det viktigt att skolmiljön är anpassad för elever med allergier. Skolsköterskor besitter kunskap om faktorer som kan påverka hur allergiska symtom uppstår, och kan därmed arbeta förebyggande utifrån allergi. LÄS MER

  3. 3. Att främja innovation i undervisning och utbildning : En studie om lärstödjande förändringsledning i samband med omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carina Hall; [2020]
    Nyckelord :#leadership; #learning; #innovation; #offensive quality development; #change management; #digitization; #ledarskap; #lärande; #innovation; #offensiv kvalitetsutveckling; #förändringsarbete; #digitalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete avslutar Magisterprogrammet i kvalitets- och ledarskapsutveckling vid Mittuniversitet vårterminen 2020. Examensarbetet utgör också en fristående och oberoende studie som är tänkt att komplettera Vinnova-projektet Swedish Edtest som pågår 2020-2022. LÄS MER

  4. 4. Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet förbättras? : En fallstudie av barn- och utbildningsförvaltningens kvalitetsarbete i en kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Lis Ryberg; [2020]
    Nyckelord :bottom-up; commited leadership; long-term view; participation; school; school law; systematic quality work; topdown; total quality management TQM ; bottom-up; delaktighet; engagerat ledarskap; långsiktighet; offensiv kvalitetsutveckling; skollag; skolväsendet; systematiskt kvalitetsarbete; top-down;

    Sammanfattning : A case study has been conducted in a municipal child and educationadministration. The aim was to develop a management system for thesystematic quality work at an overall level and identify what isimportant to think about to make the system work in theorganization. LÄS MER

  5. 5. Skolans om lärande organisation : En studie   av PRIO och dess effekter i ett hållbart utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Cecilia Lööf-Mahler; [2019]
    Nyckelord :Learning organization; PRIO; quality development; improvement in education; implementation; leadership; school; Lärande organisation; PRIO; kvalitetsutveckling; kvalitetsledning; utvecklingsarbete; skolutveckling; implementering; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla mer kunskap kring skolan som lärande organisation. Detta gjordes genom en kvalitativ fallstudie där förbättringsprogrammet PRIO och dess effekter på utvecklingsarbetet i Landskrona stads skolor studerades. LÄS MER