Sökning: "kvantitativ analys studie yrkesvägledare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kvantitativ analys studie yrkesvägledare.

  1. 1. Länge leve det moderna språket : En undersökning om elevers motivation och avhopp i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Pianetti; [2022]
    Nyckelord :discontinue studies; modern languages; L3 motivation;

    Sammanfattning : Moderna språk är oftast lågt prioriterade i dagens skola av både elever och av personalen, trots att mycket i samhällsutvecklingen idag pekar på att det blir en allt mer eftertraktad egenskap att kunna behärska flera språk. Lärarnas riksförbund har pååekat detta dilemma i en rapport om moderna språk som gjordes i 2016. LÄS MER

  2. 2. Dags att se över examensordningen? En studie om hur rimligt det är att studie- och yrkesvägledarutbildningen är riktad mot det offentliga skolväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Elias; Frida Nilsson Sandstedt; [2009]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; professionalisering;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka huruvida det är rimligt att Studie- och yrkesvägledarutbildningen är inriktad mot skolväsendet (grundskola, gymnasium och Komvux). Vi har i detta arbete frågat oss vilka uppfattningar vår undersökningsgrupp har och vilka konsekvenser det har för dem att utbildningen är inriktad mot skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. Behovet av studie- och yrkesvägledning i grundskolan - ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rickard Nyren; Rosel Nilsson; [2004]
    Nyckelord :vägledare; studie- och yrkesvägledare; syv; syo; vägledning; vägledningscenter; kommunal plattform;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi försökt att belysa niondeklassares behov av studie- och yrkesvägledare samt vägledning på skolan. Syftet med uppsatsen är att både försöka se elevernas behov av vägledare i dagsläget, men även att beröra framtidens vägledning. I vår undersökning har vi använt oss av kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER