Sökning: "kvantitativ empirisk kandidatuppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kvantitativ empirisk kandidatuppsats.

  1. 1. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER

  2. 2. Det moderna ledarskapet : En studie på ledare i mäklarbranschen med utgångspunkt på det Autentiska Ledarskapet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jason Millado; Marc Törnsten; [2021]
    Nyckelord :Autentiskt ledarskap; Självkännedom; Internaliserat moraliskt perspektiv; Balanserad informationsprocess; Transparens i relationer; Mäklarledare;

    Sammanfattning : Abstract (sv) Titel: Det moderna ledarskapet - En studie på mäklarledare med utgångspunkt på det  Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Jason Millado & Marc Törnsten Handledare: Monika WallmonDatum: Juni – 2021  Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur autentiskt ledarskap tar sig uttryck inom mäklaryrket.  Metod: Denna studie har genomförts med en deduktiv ansats, där studiens uppbyggnad handlar om att undersöka om de fyra dimensionerna i autentiskt ledarskap uttrycker sig i mäklaryrket. LÄS MER

  3. 3. Det svenska börsintroduktionspusslet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josephine Nilsson; Rune Nicholas Christoffer Wikman; Carl Magnus Andersson; [2020]
    Nyckelord :Abnormal avkastning: Marknadsjusterad överavkastning alfa på tre års sikt. BHAR: Buy and Hold Average Return. Marknadsjusterad avkastning på tre års sikt rensat för första handelsdagens utveckling. Het marknad: Period av högkonjunktur på aktiemarknaden då antalet börsintroduktioner tenderar att vara många. Informationsassymetri: Det informationsgap som föreligger mellan olika parter i en transaktionssituation. Syftar i vår studie till det faktum att insiders informerade investerare har tillgång till mera information om företaget än oinformerade investerare. IPO: Initial Public Offering börsintroduktion . Förfarande som innebär att aktier görs tillgängliga för handel av allmänheten på en aktiebörs. Kan ske genom utgivning av nya aktier och eller genom att befintliga ägare säljer befintliga aktier. Långsiktig prestation: Börsintroduktionens positiva eller negativa avkastning på tre års sikt rensat för första handelsdagens utveckling. Nasdaq Stockholm Main Market: Den svenska reglerade marknaden för handel av aktier och andra finansiella instrument. Underprissättning: Aktiekursen i slutet av första handelsdagen minus den fastställda introduktionskursen; om värdet är positivt =den positiva avkastning som ett företag uppvisar under första handelsdagen på en aktiebörs . Underwriter: Part som fungerar som mellanhand mellan företaget som avser att genomföra börsintroduktion och investerare. Underwriter och Investment Bank IB används löpande och synonymt genom hela uppsatsen.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Det svenska börsintroduktionspusslet Seminariedatum: 17/01/2020 Kurs: FEKH89 Kandidatuppsats i Finansiering, 15hp Författare: Carl-Magnus Andersson, Josephine Nilsson, Nicholas Wikman Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: IPO, Underprissättning, Långsiktig underprestation, Förstadagsavkastning, Cyklikalitet, Nasdaq OMX Main Market, BHAR Syfte: Att undersöka förekomsten av underprissättning och långsiktig prestation av börsintroduktioner som skett på den svenska reglerade aktiemarknaden mellan åren 1999-2016 samt vilka faktorer som bidragit till detta fenomen. Metodologi: Kvantitativ undersökning Teoretiskt perspektiv: Tidigare forskning av IPO-marknaden har funnit att börsintroduktioner i genomsnitt är underprissatta. LÄS MER

  4. 4. Revisorns inställning till "den nya revisionsberättelsen"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Edvina Latifi; Cornelia Merlöv; Andi Jojic; [2015]
    Nyckelord :Förväntningsgap; “den nya revisionsberättelsen”; ISA 701; normer; tystnadsplikt; oberoende; självständighet; professionalitet; revisorsprofessionen; självreglering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsens titel: Revisorns inställning till "den nya revisionsberättelsen" Seminariedatum: 5 juni 2015 Kurs: FEKH69, Kandidatuppsats, 15 poäng Författare: Andi Jojic, Edvina Latifi och Cornelia Merlöv Handledare: Alexander Paulsson Nyckelord: Förväntningsgap, “den nya revisionsberättelsen”, ISA 701, normer, tystnadsplikt, oberoende, självständighet, professionalitet, revisorsprofessionen, självreglering. Syftet: Syftet med vår undersökning är att utforska och beskriva hur revisorer upplever att det är att uppnå oberoende, självständighet samt att upprätthålla tystnadsplikt. LÄS MER

  5. 5. CSR integrerat i affärsidén- har det någon betydelse för företagens framgång?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Aida Mekonnen; Victoria Klyukina; [2014]
    Nyckelord :Framgång; CSR; CFP; CSR-strategier; Stakeholders theory; intressenter; CSR-kommunikation; fördelar med CSR;

    Sammanfattning : Titel: CSR integrerat i affärsidén – har det någon betydelse för företagens framgång? Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi, 15 hp Författare: Aida Mekonnen & Victoria Klyukina Handledare: Agneta Sundström Examinator: Lars-Johan Åge Datum: 2014- Juni Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur små och medelstora företag arbetar med CSR och att analysera om det finns en koppling mellan framgångsrika företag och integration av CSR i deras affärsidén. Metod: Arbetet grundar sig på både kvantitativ och kvalitativ sekundär data. LÄS MER