Sökning: "kvantitativ innehållsanalys csr"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys csr.

  1. 6. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  2. 7. Är det framgångsrikt att göra CSR-kommunikation tvingande?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lina Hellman; Filip Skoglund; [2022-08-01]
    Nyckelord :Informativitet; hållbarhetskommunikation; CSR; hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Is it successful to force CSR-communication? As the environmental crisis is becoming increasingly urgent, the world is taking precautions to prevent the crisis from escalating into a point of no return. One example of this is the directive 2014/95/EU, which was formulated to make companies provide high-quality environmental disclosures for stakeholders to rely on. LÄS MER

  3. 8. Förklaringsfaktorer för CSR-delgivning : En kvantitativ studie om social och miljömässig rapportering hos börsnoterade företag i Sverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anthonia Lundgren; Ellinor Bergling; [2022]
    Nyckelord :Social Responsibility CSR ; CSR-disclosure; Global Reporting Initiative GRI ; Firm-specific characteristics; Annual report; Sweden; Corporate Social Responsibility CSR ; CSR-delgivning; Global Reporting Initiative GRI ; Företagsspecifika variabler; Årsredovisning; Sverige;

    Sammanfattning : Klimatförändringar, globaliseringen och företagsskandaler har medfört att CSR fått en ökad uppmärksamhet på senare tid, något som ökat kraven på transparens i företagens rapportering. Samtidigt är CSR ett föränderligt koncept som skiljer sig mellan nationer, vilket gett upphov till varierande resultat i studier som undersökt begreppet i relation till informationsdelgivning. LÄS MER

  4. 9. Direktiv 2014/95/EU:s påverkan på rapportering av social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nora von Feilitzen; Jamie Högberg; [2021-09-13]
    Nyckelord :GRI; CSR; Transparens; EU-direktiv; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Direktivets krav på företag att upprätta hållbarhetsredovisning tillkom för att handskas med hållbarhetsrapporteringens brister. Denna studie vill undersöka hur direktivet påverkar den sociala hållbarhetsrapporteringen. LÄS MER

  5. 10. Penningtvätt och anti-korruption: hur hanterar banker kritiserade händelser? : En innehållsanalys av svenska bankers kommunikationshantering vid kritiserade händelser i hållbarhetsrapporter och på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amanda Lindstrand; Jessica Rydell; [2021]
    Nyckelord :sustainability report; banks; CSR; legitimacy; greenwashing; WOM; information asymmetry; social media; communication strategies; hållbarhetsrapport; banker; CSR; legitimitet; gröntvätt; WOM; informationsasymmetri; sociala medier; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Aim - The aim of this study is to examine crisis communication strategies in the banking sector on social media and in sustainability reports, linked to money laundering and anti-corruption to prevent damage at their reputation and legitimacy. Background - The growth of internet and its channels for digital communication has globally become an important tool for companies. LÄS MER