Sökning: "kvantitativ innehållsanalys feministisk"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys feministisk.

  1. 1. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor – investera mera! : En kvantitativ studie om hur aktier och privatekonomi utspelar sig på Facebook

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Evelina Berglund; Isabelle Brandt; [2021]
    Nyckelord :Separatism; online communities; facebookgrupper; aktier; privatekonomi; feminism; social marginalisering; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Problemformulering och Syfte: Ämnet som huvudsakligen har undersökts i studien är kommunikation i online communities, digitala grupper på internet. Problemet som vi stött på och avgränsade oss till under detta ämne var sexism inom digital kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Grattis på internationella kvinnodagen : En undersökning om jämställdhet och genus genom gestaltandet av kvinnan via media

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmy Blom; Josefin Bäck; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; gestaltning; 8 mars; internationella kvinnodagen;

    Sammanfattning : Sedan grundandet av internationella kvinnodagen har kvinnor givits utrymme att framföra åsikter och förslag för ett jämställt samhälle. Den här undersökningen kastar ljus på hur genus, kvinnan och kvinnofrågor gestaltas och kommuniceras under internationella kvinnodagen, samt om det skett någon förändring i kommunikation mellan åren2014-2020. LÄS MER

  4. 4. The best you can get? : En kvantitativ innehållsanalys som belyser skillnader i Gillettes marknadsföring som riktar sig till kvinnor och män ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Anna Envall; Jessica Arvidsson; Elina Wallmenius; Nora Kristoffersson; [2020]
    Nyckelord :Gender theory; feminist theory; Gillette; marketing; Genusteori; feministisk teori; Gillette; marknadsföring;

    Sammanfattning : The research question is as follows: Have Gillette chosen to market their products from a gender perspective and if so, what are those differences?   The purpose of the study is to compare the ways in which Gillette portrays the individual in their respective gender presentation. The theories used in this analysis come under the heading of  'gender theory' alongside 'feminist theory'. LÄS MER

  5. 5. ”Flickor är lugna och pojkar är intensiva” En studie om pedagogers förståelse av barns utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Persson; [2019]
    Nyckelord :Bemötande; exkludering; Feministisk poststrukturalism; Föreställningar; Förskola; Genus; Makt; Normer; Pedagoger; Utmanande beteende;

    Sammanfattning : Målet med min studie är att undersöka hur pedagoger förstår begreppet utmanande beteende och genom ett genusperspektiv undersöka hur pedagoger bemöter utmanande beteenden hos barn i förskolan. Studien består av en kvantitativ studie i form av en enkät. LÄS MER