Sökning: "kvantitativ innehållsanalys kodschema"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys kodschema.

  1. 1. Namnpublicering på kända personer i svenska kvällstidningar : En kvantitativ studie om namnpublicering av kända personer som begått eller blivit utsatta för brott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Magdalena Avramovic; Julia Persson; [2023]
    Nyckelord :Aftonbladet; Expressen; kända personer; namnpublicering; publicitetsregler; skandaljournalistik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur namnpubliceringar bland kända personer som har begått eller blivit utsatta för brott ser ut i de två kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen under åren 2019-2023, med avgränsning från 1 januari 2019 till 31 oktober 2023. Studiens material består endast av artiklar från de två kvällstidningarna. LÄS MER

  2. 2. Så tycker medierna om Elon Musksrelation till sitt X : En studie om medias rapportering efteruppmärksammade X-händelser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Andreas Pettersson; Kevin Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Elon Musk; Twitter; X; journalistik; gestaltning;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Den här studien är relevant då den handlar om sådant som, via media, kan påverka konsumenters åsikter och därav också samhället på olika vis. Syftet med undersökningen är att studera och jämföra hur svensk nyhetsmedia har rapporterat om Elon Musk och Twitter/X. LÄS MER

  3. 3. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  4. 4. Tvättid för dikaturer : En kvantitativ innehållsanalys av hur sportswashing gestaltas i svensk media

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Sebastian Stiernspetz; [2022]
    Nyckelord :Sportswashing; diktaturer; svensk media; sport; politik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Begreppet sportswashing har blivit mer och mer utbrett under senare år, oavsett om det har att göra med OS i Kina, fotbolls-VM i Qatar eller något helt annat. Syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur sportswashing gestaltas i svenskmedia. LÄS MER

  5. 5. Gestaltningspress : En kvantitativ innehållsanalys om journalistiska gestaltningar i kommersiell ochicke-kommersiell media under riksdagsvalen 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Elvira Reer; Victor Wikstedt; [2022]
    Nyckelord :Journalistik; politik; gestaltningsteori; medielogik; kommersialisering;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Studien är relevant eftersom verkligheten är obegränsad medan mediernas format är begränsade. Vilket gör att journalistik i hög grad handlar om att välja och välja bort, och tillsammans bidrar dessa val till att forma nyheterna efter journalistiska gestaltningar. LÄS MER