Sökning: "kvantitativ innehållsanalys reklam"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys reklam.

  1. 21. Män som marknadsföring : En kvantitativ studie om män och maskulinitet i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Fredrik Hjortblad; [2014]
    Nyckelord :Gender; masculinity; advertisement; media generations; generations; quantitative content analysis; Genus; maskulinitet; reklam; mediegenerationer; generationer; kvantitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur män och maskulinitet framställs i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar. Frågeställningarna har sitt fokus i att tydliggöra hur männen framställs i reklaminslagen genom bland annat hur de agerar, vilka personlighetstyper som uppvisas och även vilka likheter och skillnader som kan påvisas mellan de olika mediegenerationerna. LÄS MER

  2. 22. Kvinnor och män i reklam : En kvantitativ innehållsanalys om kvinnor och mäns framställning i modemagasin ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linda Fick; Sofia Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Advertisement; fashion magazine; femininity; gender; masculinity; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is about gender stereotypes that occur in the magazines of ELLE and KING's advertisements in 2014. The purpose of this inquisition is by using a gender perspective to examine the interpretation of women and men, compare how they relate to the traditional gender stereotypes. LÄS MER

  3. 23. Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Askeroth-Grundén; Emma Jerklind; Lisa Johansson; [2013-02-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män Författare: Mikaela Askeroth-Grundén, Emma Jerklind och Lisa Johansson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal exklusive bilagor: 47 sidor Antal ord: 14 560 ord Syfte: Att undersöka hur kvinnor och män framställs i tryckt reklam för livsmedel. LÄS MER

  4. 24. Modets skrivna ord : En jämförelse mellan kundtidningar och förlagsutgivna tidningar i modebranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jenny Lacis; Sara Sandahl; [2013]
    Nyckelord :Modejournalistik; kundtidning; Acne; Elle; Monki; Weekday; Rodeo; Nelly; Sofis mode;

    Sammanfattning : Många företag ger i dag ut tidningar med journalistiskt material till sina kunder, så kallade kundtidningar. Något som är unikt för dessa är deras tryggade ekonomi och att de ska främja ett företag med hjälp utav mer material än bara reklam. LÄS MER

  5. 25. Att skapa ett problem och sälja en lösning (To create a problem and sell a solution)

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Therese Thomasdotter; Johanna Rosberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; Kön; Femininitet; Populärpress; ELLE; modemagasin; kvinnor; medier; damtidning; magasin; reklam; diskursanalys; mode; bildanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa de normer kring femininitet som modemagasinet ELLE förmedlar genom text och bild. Genom kritisk diskursanalys av text och semiotisk bildanalys av annonser ämnar vi belysa hur tidningen konstruerar kön ur ett genusperspektiv. LÄS MER