Sökning: "kvantitativ innehållsanalys. nyhetsmedia"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden kvantitativ innehållsanalys. nyhetsmedia.

  1. 1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  2. 2. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilde Hellquist; Kajsa Norén; [2024]
    Nyckelord :Doping; scandal reporting; gender; news reporting; stereotypes; Dopning; skandalrapportering; genus; nyhetsrapportering; stereotyper;

    Sammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER

  3. 3. Antropologi och medier : En kvantitativ innehållsanalys om forskningskommunikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Blerim Salihi; [2023]
    Nyckelord :Media; Nyhetsmedia; Mediering; Medialisering; Forskningskommunikation; Meningsfullhet; Relevans; Kvantitativ innehållsanalys; Antropologi; Universitet;

    Sammanfattning : Med syftet att kritiskt diskutera hur kunskap från samhällsvetenskapen i allmänhet och antropologi i synnerhet skulle kunna göras mer tillgänglig för fler än akademiker undersöker denna studie i vilken utsträckning antropologiprofessorer syns i svensk printmedia. Med medialisering och meningsfullhet som teoretiskt ramverk analyseras professorernas förmåga att kommunicera sin forskning och universitetens anpassning till medielogiken. LÄS MER

  4. 4. Så tycker medierna om Elon Musksrelation till sitt X : En studie om medias rapportering efteruppmärksammade X-händelser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Andreas Pettersson; Kevin Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Elon Musk; Twitter; X; journalistik; gestaltning;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte Den här studien är relevant då den handlar om sådant som, via media, kan påverka konsumenters åsikter och därav också samhället på olika vis. Syftet med undersökningen är att studera och jämföra hur svensk nyhetsmedia har rapporterat om Elon Musk och Twitter/X. LÄS MER

  5. 5. Nyhetsartiklars inramning av en idrottsorganisation : En studie med fokus på organisationens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Scherer; Filip Gustavsson; Daniel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Keywords in English copy from the thesis *: CSR; CSR; nyhetsmedia; formel 1; sportevenemang; gestaltning;

    Sammanfattning : Studiens huvudämne är att undersöka hur stora idrottsevenemang presenteras och diskuteras offentligt i samband med företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att ta reda på vilka gestaltningar som främst förekommer i nyhetsartiklarna och i vilket sammanhang. LÄS MER