Sökning: "kvantitativ intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kvantitativ intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 1. Yrkesroller i den anpassade grundskolan : En enkätstudie om arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Österman Ellinore; Strandell Eva; [2023]
    Nyckelord :Elevassistenter; yrkesroller; utbildning; arbetsbeskrivningar; kompetens.;

    Sammanfattning : Fram till 1990-talet var utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning mest fokuserad på vård och omsorg. Under senare år har elevernas kunskapsutveckling blivit allt tydligare i läroplanerna, det innebär att yrkesrollerna behöver uppdateras. LÄS MER

  2. 2. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  3. 3. Vem får synas? : En innehållsanalys av representation och framställning av funktionsnedsättning i barnlitteratur som används i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Tomberg; Natalie Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; barnlitteratur; högläsning; norm; representation; framställning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka representation och framställning av funktionsnedsättning med utgångspunkt i förskoleklasslärares val av barnlitteratur för högläsning i klassrummet. Dessutom undersöks vilka kriterier förskoleklasslärare har när de väljer böcker till högläsning. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Emma Johansson; Alexander Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning som 1–3% av världens befolkning lever med. Diagnosen varier mellan olika personer men kan yttras med svårigheter i till exempel; sociala interaktioner, läs och skrivsvårigheter, utmanande att utföra praktiska sysslor eller inlärningssvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för personer med intellektuell funktionsnedsättning : En dokumentgranskning av Sveriges regioners styrdokument

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Charlotta Milde; Anneli Nordenvall; [2021]
    Nyckelord :document analysis; intellectual disability; equality; accessibility; policy document; dokumentgranskning; intellektuell funktionsnedsättning; jämlikhet; tillgänglighet; styrdokument;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vägen mot rättigheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning (ID) har varit lång. Ännu idag krävs fortsatta ansträngningar då personer med ID har avsevärt sämre hälsa och medellivslängden är minst 20 år kortare. Detta är undvikbart och ojämlikt samt en överträdelse mot lagar och förordningar. LÄS MER