Sökning: "kvantitativ intellektuell funktionsnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kvantitativ intellektuell funktionsnedsättning.
1. Yrkesroller i den anpassade grundskolan : En enkätstudie om arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Fram till 1990-talet var utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning mest fokuserad på vård och omsorg. Under senare år har elevernas kunskapsutveckling blivit allt tydligare i läroplanerna, det innebär att yrkesrollerna behöver uppdateras. LÄS MER
2. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER
3. Vem får synas? : En innehållsanalys av representation och framställning av funktionsnedsättning i barnlitteratur som används i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka representation och framställning av funktionsnedsättning med utgångspunkt i förskoleklasslärares val av barnlitteratur för högläsning i klassrummet. Dessutom undersöks vilka kriterier förskoleklasslärare har när de väljer böcker till högläsning. LÄS MER
4. Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning som 1–3% av världens befolkning lever med. Diagnosen varier mellan olika personer men kan yttras med svårigheter i till exempel; sociala interaktioner, läs och skrivsvårigheter, utmanande att utföra praktiska sysslor eller inlärningssvårigheter. LÄS MER
5. Tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för personer med intellektuell funktionsnedsättning : En dokumentgranskning av Sveriges regioners styrdokument
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Vägen mot rättigheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning (ID) har varit lång. Ännu idag krävs fortsatta ansträngningar då personer med ID har avsevärt sämre hälsa och medellivslängden är minst 20 år kortare. Detta är undvikbart och ojämlikt samt en överträdelse mot lagar och förordningar. LÄS MER