Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vem passar bäst för jobbet? : - en kvantitativ studie om hur offentlig och privat erfarenhet påverkar synen på jobblämplighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Michael Bager; Sara Eggelind Craig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka om det fanns någon skillnad i hur privat och offentligt anställda uppfattades i fråga om värme och kompetens samt om detta påverkade bedömningen av jobblämplighet. De tre hypoteser som prövades i studien var att kandidater som har varit offentligt anställda bedömdes högre på värme än privat anställda, kandidater som har varit privat anställda bedömdes högre på kompetens än offentligt anställda samt att det fanns en skillnad i bedömningen av hur lämplig en kandidat värderades för ett specifikt jobb beroende på om personen hade varit offentligt eller privat anställd. LÄS MER

  2. 2. Ägarkoncentration och earnings management : En kvalitativ studie som undersöker sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management i svernska börsnoterade bolag.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maja Johansson; Helene Schramm; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; ägarkoncentration; ägarstruktur; den modifierade Jones modellen; Agency theory;

    Sammanfattning : Titel: Ägarkoncentration och earnings management i svenska börsnoterade bolag.  Nivå: Kandidat Författare: Maja Johansson och Helene Schramm  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari 2024 Syfte: Att undersöka det potentiella sambandet mellan ägarkoncentration och earnings management bland företag noterade på den svenska börsen. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  4. 4. Utrikesföddas representation i de svenska kommunerna : - Påverkar gruppens storlek andelen utrikesfödda förtroendevalda?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Johan Wallinder; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie avser bidra till forskningsområdet kring representation. Syftet med studien är att undersöka utrikesföddas representation i de svenska kommunerna. Fokus ligger på att undersöka om en större andel utrikesfödda invånare har en ökande inverkan på andelen utrikesfödda förtroendevalda. Ett positivt samband förväntades. LÄS MER

  5. 5. What determines who qualifies? : A quantitative study on the presence of first- and second-level agenda setting and issue ownership in the 2020 Democratic primary debates.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Lovisa Boström; [2021]
    Nyckelord :agenda setting; attribute agenda setting; issue ownership; framing; primary election debates; dagordningsteorin; andra nivån av dagordningsteorin; framingteorin; issue ownership; amerikanska primärdebatter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the presence of first- and second-level agenda setting as well as issue ownership in the 2020 Democratic primary debates and whether there is a relationship between using strategies based on these theories and qualifying for future debates. The study seeks to answer three research questions: What is the relationship, if any, between a candidate whose statements focused primarily on the three issues considered most important by the public according to opinion polls and whether this candidate qualified for future debates? How did candidates use frames to redraw the attention of issues? What is the relationship, if any, between the extent to which a candidate’s statements discussed performance issues more than Republican-owned or Democratic-owned issues and whether this candidate qualified for future debates? The study draws mainly on the first and second level of the agenda setting theory, as well as the theory of issue ownership, and analyzes what issues candidates focus on, what attributes of these issues they emphasize, and whether they discuss performance issues like the economy or foreign policy more than issues owned by either the Republican or the Democratic Party. LÄS MER