Sökning: "kvantitativ kriskommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden kvantitativ kriskommunikation.

  1. 1. Skandalers inverkan på svenska företags rapportering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Nordberg; Cornelia Rexhammar; Åsa Ekman; [2023]
    Nyckelord :Externredovisning; hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; kriskommunikation; skandaler;

    Sammanfattning : Legitimitet är något som företag eftersträvar eftersom det kan vara avgörande för dess verksamhet. I samband med att ett företag blir föremål för en skandal kan legitimiteten ifrågasättas. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag kan använda den externa redovisningen för att återfå legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Koranbränningar och medierapportering: före och efter höjningen av terrorhotnivån : En analys av koranbränningar, den förhöjda terrorhotnivån, mediepubliceringar och journalisters nyhetsvärdering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lisa Jönsson; Solyana Tesfamicael; [2023]
    Nyckelord :Koranbränning; kriskommunikation; krisjournalistik; terrorhotnivå; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kopplingen mellan koranbränningar, mediepubliceringar, den förhöjda terrorhotnivån och journalisters publicistiska ansvar och nyhetsvärderingar. Val av uppsatsämne grundar sig i att koranbränningar fått en stor medial uppmärksamhet, och koranbränningar kan enligt Säkerhetspolisen vara hotdrivande. LÄS MER

  3. 3. Cyperpunk 2077: från kris till framgång : En fallstudie med kvantitativ innehållsanalys av organisationenCD Projekt Reds kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Johanna Haraldh; Julia Prosvirina; [2023]
    Nyckelord :Kriskommunikation; medielandskap; Twitter; kvantitativ innehållsanalys; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: I slutet av 2020 drabbades organisationen CD Projekt Red (CDPR) av en förtroendekris i samband med lanseringen av den nya produkten Cyberpunk 2077. Två år senare är produkten bästsäljande och CDPR har stor ekonomisk vinst, vilket tyder på att krisen bemästrades. LÄS MER

  4. 4. Förtroendeskapande genom kommunikation under Covid-19 - En kvantitativ studie om hur kommunikationen påverkar förtroendet för en organisation under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Friberg; Marcus Norberg; [2022-02-16]
    Nyckelord :förtroende; kvantitet av kommunikation; kvalite av kommunikation; kriskommunikation; Covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga sambandet mellan organisationers kommunikation och förtroendet för organisationer under Covid-19 pandemin. Studien utgår ifrån följande frågeställning: Hur påverkar organisationens kommunikation medlemmarnas förtroende för organisationen under Covid-19 pandemin? Studien är kvantitativ med en hypotetisk deduktiv karaktär, två hypoteser har formulerats utifrån tidigare forskning för att besvara forskningsfrågan. LÄS MER

  5. 5. Informationsinhämtning under pandemi : Enkätstudie om informationsinhämtningen hos folk i vår närhet under pandemins början och nuläge

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Olle Henriksson; Solomon Okafor; [2022]
    Nyckelord :Warningphase; Recoilphase; information retrieval; crisis communication; two-step flow theory; people in our vicinity; Varningsperioden; rekylperioden; informationsinhämtning; kriskommunikation; tvåstegshypotesen; folk i vår närhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats var att undersöka informationsinhämtningen hos folk i vår närhet angående COVID-19. Vi ville veta vilken plattform dessa människor får/fått sin primära information under dessa två perioder, men också få en förståelse kring vilka informationskällor som de tycker/tyckte vsr viktigast för dem. LÄS MER