Sökning: "kvantitativ metod förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 162 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod förskolan.

  1. 21. Rörelseglädje - Viktigt på riktigt, nu och i framtiden! : En kvantitativ enkätundersökning om barns stimulans till fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Eriksson; Kajsa-Lina Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Motoriska färdigheter; Planerad undervisning; Enkät; Sociokulturella perspektivet; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning förskollärare stimulerar och planerar för fysisk aktivitet och motorisk utveckling för barn i förskolan. För att få svar på studiens syfte formulerades fyra forskningsfrågor som svarade till i vilken utsträckning planerade rörelseaktiviteter förekommer samt hur mängden tillfällen skiljer sig inom olika pedagogiska inriktningar. LÄS MER

  2. 22. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om hur förskolepersonalen beskriver högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Laura Norgren; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; förskola; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskolans personal beskriver hur de använder högläsningen för att stötta barnen i deras språkutveckling, ur ett sociokulturellt perspektiv. Hur och när används högläsningen för att stötta barns språkutveckling samt hur och när används boksamtalen för att stötta barns språkutveckling, är studiens frågeställningar. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares digitala kompetens : Brister i den digitala kompetensen och känsla av säkerhet i användandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Johansson; Elin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Intresset för studien uppstår utifrån en upptäckt om att förskollärare visar en osäkerhet kring digitala verktyg. Nyfikenheten stärks i samtal med förskollärare under verksamhetsförlagd utbildning, där de berättar att de ser svårigheter i att tillämpa digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares språkfrämjande arbete : En kvantitativ studie om vilka språkfrämjande metoder och verktyg som används av förskollärare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Alfredsson; Emma Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Appropiering; förskollärare; mediering; proximal utvecklingszon; scaffolding; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken omfattning språkfrämjande metoder och verktyg användes av förskollärare i förskolan för att stödja barns språkutveckling vilket undersöktes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att söka svar på studiens syfte tillämpades en kvantitativ forskningsansats där en webbenkät riktad till förskollärare användes som metod. LÄS MER

  5. 25. Kränkningar i förskolan : En studie om förskollärares uppfattning om kränkningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Larsson; Ida Sainmaa; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; Förskola; Förskollärare; Trygghet; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg plats för alla barn att lära och utvecklas. Trots detta upplever förskollärare att kränkningar förekommer i förskolan samt att kamratkulturen inte är trygg i alla barngrupper. LÄS MER